دانستنی های پارچه

پارچه ژرژت چیست و چه کاربردی دارد

ژرژت یکی از زیباترین پارچه‌های حریر موجود در بازار به‌شمار می‌رود. این پارچه ظریف و زیبا در اوایل قرن بیستم در فرانسه توسط یکی از طراحان برجسته به نام Georgette de la Plante تولید شد. در سال ۱۹۱۵ میلادی استفاده از پارچه ژرژت در بین مردم رواج زیادی پیدا کرد. ژرژت یکی از زیباترین پارچه‌های موجود در بازار است و نوعی کرپ نازک محسوب می‌شود.

در ادامه می‌خواهیم به بررسی پارچه ژرژت بپردازیم و کاربردهای آن را توضیح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

ویژگی‌های پارچه ژرژت

این پارچه بسیار ظریف و سبک است و رنگی مات دارد. پارچه ژرژت به هیچ عنوان بدن‌نما نیست و شفافیت کمی دارد، به‌همین دلیل بسیاری از افراد از آن برای دوخت لباس‌های مجلسی خود استفاده می‌کنند. پارچه ژرژت در ظاهر کمی چروک به نظر می‌رسد. دلیل این ویژگی این است که در فرآیند تولید پارچه نخ‌های آن محکم به هم تابیده شده‌اند.

معمولا از نوع ساده این نوع پارچه استقبال زیادی می‌کنند اما پارچه ژرژت گلداریا طرح‌دار را نیز می‌توانید در بازار پیدا کنید.

باید بدانید که نوع مرغوب این پارچه از ابریشم خالص تولید می‌شود اما پارچه ژرژت‌هایی که با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسند، در تولید آن‌ها از الیاف مصنوعی مثل ویسکوز و پلی‌استر نیز استفاده شده است.

وزن این پارچه بسیار سبک است. به‌همین دلیل در لباس‌هایی که جنسی از این پارچه دارند، احساس راحتی خواهید کرد. نخ‌های این پارچه با استحکام بسیار بالایی در هم تنیده شده‌اند و در کنار هم چین‌های بسیار زیبایی را روی پارچه ایجاد می‌کنند که جلوه جذابی به آن می‌بخشد.

پارچه ژرژت ابریشمی شباهت زیادی به پارچه شیفون ابریشمی دارد، با این تفاوت که بافت پارچه ژرژت سفت‌تر است. به‌همین دلیل مشابه با پارچه ابریشمی شفاف نیست.

بافت پارچه ژرژت ساده و خشن است. به این معنا که اگر دستتان را روی سطح پارچه بکشید، در آن برجستگی‌های ریزی را احساس خواهید کرد. نخ‌های پارچه به شکل‌های S و z در جهت‌های مختلفی در هم تنیده شده‌اند.

خصوصیاتی از پارچه ژرژت که منحصر به‌فرد هستند شامل مواردی است که در ادامه به تفکیک ذکر می‌کنیم.

پارچه ژرژت سبک و قابل تنفس است

این نوع پارچه بسیار سبک است، به‌ویژه اگر با الیاف طبیعی تهیه شده باشد. لازم به ذکر است که نوعی از این پارچه که در بافت آن از الیاف مصنوعی استفاده شده است، قابلیت تنفس کمتری دارد.

ظاهر چروک

این پارچه با ظاهر چروک خود شناخته می‌شود. سطح چروک آن بسیار خفیف است و به دلیل فرآیند تولید پارچه به این شکل در می‌آید.

ظریف بودن

این پارچه بسیار نازک است اما کاملا شفاف نیست. بنابراین اگر از این پارچه برای دوخت لباس استفاده کنید، تنها سایه‌ای از پوست شما در آن نمایان خواهد شد.

افت زیبا

منظور از افت میزان لخت بودن پارچه است. این نوع پارچه ساختار بسیار زیبایی دارد و مناسب دوخت پیراهن‌ها و دامن‌هایی است که باید حالت لخت داشته باشند. از این پارچه می‌توانید به‌عنوان لایه رویی پارچه‌های محکم‌تری مثل ساتن یا تافته استفاده کنید. لباس شما با این کار حالتی چند بعدی و زیباتر پیدا می‌کند.

رنگ پذیری خوب

تنوع رنگی این پارچه بسیار زیاد است. به دنبال هر رنگی که باشید، می‌توانید آن را در بین پارچه‌های ژرژت پیدا کنید. همچنین این پارچه با طرح‌ها و نقش‌های مختلفی در بازار موجود است.

خاصیت کشسانی

پارچه ژرژت به میزان کمی کش می‌آید. خاصیت کشسانی کم این پارچه به دلیل پیچش محکم نخ‌های آن است.

انواع پارچه ژرژت

این پارچه زیبا انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم. هر یک از انواع این پارچه ویژگی های خاصی دارند تا مناسب کاربردهای متفاوتی باشند.

پارچه ژرژت دوبل

پارچه ژرژت دوبل ابریشمی ضخامت بیشتری دارد و بسیار لخت است. این نوع پارچه با وجود ضخامت زیادی که دارد تا حدودی شفاف است.

ژرژت کشی

اگر به دنبال خرید یک پارچه انعطاف پذیر هستید، ما به شما پارچه ژرژت کشی را پیشنهاد می‌دهیم. در بافت این نوع پارچه از لاکرا یا ترکیبات الاستیک استفاده شده است. این الیاف به پارچه خاصیت کشسانی می‌بخشند.

ژرژت براق

در بافت این نوع پارچه ژرژت از الیاف مخصوص ساتن استفاده می‌کنند که به پارچه جلا و درخشندگی می‌بخشد.

پارچه ژرژت ژاکارد

این نوع پارچه با دستگاه بافندگی ژاکارد به مرحله تولید می‌رسد، به‌همین دلیل استحکام بسیار بالایی پیدا می‌کند. پارچه ژرژت ژاکارد مشابه با پارچه ژاکارد طرح‌های برجسته‌ای دارد.

پارچه ژرژت پلی استر

این نوع پارچه در بازار با نام پلی‌ژرژت نیز شناخته می‌شود. پارک پلیس الیاف پلی استر دارد و بسیار نرم و سبک است. این نوع پارچه را می‌توانید برای دوخت لباس هایی که احتیاج به پارچه زیادی دارند، به‌کار ببرید.

کاربردهای پارچه ژرژت

این پارچه زیبا در طراحی لباس و دکوراسیون منزل کاربرد دارد. پارچه ژرژت رقیب اصلی پارچه شیفون محسوب می‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا در دوخت لباس به جای شیفون از پارچه ژرژت استفاده کنند، زیرا این پارچه جلوه‌ای مات دارد.

از این پارچه می‌توانید برای دوخت بلوز پیراهن لباس های سنتی دامن لباس عروس و انواع لباس مجلسی هم استفاده کنید. همچنین این نوع پارچه برای تزیین لباس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دکوراسیون منزل نیز از پارچه ژرژت می‌توانید برای دوخت پرده، رومیزی، روکش بالش و کوسن بهره ببرید.

نکاتی که باید درباره پارچه ژرژت بدانید

  • پارچه مرغوب ژرژت از ابریشم خالص تولید می‌شود، به‌همین دلیل قیمت بسیار گرانی دارد.
  • این نوع پارچه در زمان های قدیم تنها برای دوخت لباس افراد خاصی به‌کار می‌رفت، زیرا بسیار گران و زیبا بود.
  • پارچه ژرژت‌هایی که در بافت آن‌ها از الیاف مصنوعی استفاده شده است، کمی حالت زبر دارند.
  • در مراقبت از این نوع پارچه باید دقت زیادی به خرج دهید. زیرا با وجود بافت محکمی که دارد، در برابر اشیای نوک تیز نخ‌کش می‌شود.
  • این نوع پارچه را باید با دست بشویید یا شستشوی آن را به خشکشویی بسپارید. باید بدانید که ماشین لباسشویی ممکن است به بافت این پارچه آسیب برساند. در هنگام شستشوی دستی این پارچه از آب سرد و شوینده ملایم استفاده کنید. برای جلوگیری از کش آمدن پارچه باید آب اضافی آن را به‌خوبی بگیرید و سپس در جایی صاف پهن کنید تا خشک شود.

سخن نهایی

پارچه ژرژت یکی از پارچه های لوکس و زیبا و گران قیمت بازار به‌شمار می‌رود که بسیار ظریف و سبک است. قیمت پارچه ژرژت ساده نسبت به نوع طرح دار آن مناسب‌تر است. پارچه کرپ ژرژت مشکی برای دوخت چادر های مجلسی در بین خانم‌ها محبوبیت زیادی دارد. برای مراقبت از این نوع پارچه ظریف حتما به نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم، توجه داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *