دانستنی های پارچه

پارچه پاورقی چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه پاورقی یکی از انواع پارچه بوده که ممکن است نام آن کمتر به گوشتان خورده باشد. ویژگی اصلی این پارچه نرم و لطیف بودن آن است که باعث شده لباس‌های دوخته شده با این پارچه راحت، گرم و نرم است.

این پارچه پنبه‌ای ویژگی‌های مناسبی دارد که آن را از دیگر انواع پارچه متمایز کرده و به انتخاب بهتری تبدیل می‌کند. برای آشنایی با این پارچه و کاربرد آن تا انتها با ما باشید.

پارچه پاورقی چیست

اولین تولید کننده پارچه پاورقی مشخص نیست اما احتمالا ریشه آن به یکی از کشورهای هند، مصر، آسیای مرکزی یا شوروی سابق برمی‌گردد. دلیل آن هم رشد پنبه در این کشور است. با این‌حال دلیل نام گذاری آلمانی این پارچه مشخص نیست.

اولین لباس‌هایی دوخته شده با این پارچه در دهه 30 میلادی ظاهر شدند. از آن زمان استفاده از این پارچه رواج پیدا کرده و محبوبیت بالایی برای دوخت لباس‌های راحتی پیدا کرده است.

الیاف اصلی استفاده شده در پارچه مورد نظر، پنبه است. باور اشتباهی که درباره پارچه پاورقی وجود دارد، صد در صد پنبه‌ای بودن آن است اما الیاف‌های دیگری مانند پشم، ویسکوز، پلی استر و غیره نیز در تهیه این پارچه به‌کار می‌روند. بنابراین این پارچه یک پارچه خالص پنبه‌ای به‌شمار نمی‌آید.

الیاف های به کار رفته

همانطور که اشاره کردیم الیاف‌های مختلفی در تهیه پاورقی به‌کار می‌روند. ترکیب این الیاف‌ها با پنبه کمک می‌کند تا این پارچه کشسان، مستحکم و گرم شود. برای آن‌که با هرکدام از الیاف‌های به‌کار رفته در آن و تاثیری که بر پارچه می‌گذارند آشنا شوید، هرکدام را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

پشم

پارچه‌های پشمی از گرم‌ترین پارچه‌های موجود در بازار هستند و اضافه کردن الیاف پشم به پاورقی نیز کمک می‌کند تا این پارچه، قابلیت گرم کنندگی پیدا کند. پارچه‌های پشمی طبیعی ممکن است در تماس با بدن احساس ناخوشایندی را برای فرد ایجاد کنند اما پشم به‌کار رفته در پاورقی چنین ویژگی ندارد و فرد می‌تواند از گرمای آن لذت ببرد.

ویسکوز

الیاف پنبه استحکام زیادی ندارد به‌همین دلیل اضافه کردن ویسکوز به آن کمک می‌کند تا پارچه مستحکم شود. علاوه‌بر استحکام، اضافه کردن الیاف ویسکوز کمک می‌کند تا پارچه ظاهر زیباتری پیدا کند، لمس دلپذیرتری داشته باشد و قیمت پارچه را نیز کاهش دهد.

ویسکوز قابلیت آب رفتگی دارد. بنابراین باید در نظر داشته باشید که قبل از دوختن لباس با پاورقی، بهتر است که پارچه را آب بزنید و اتو کنید تا سایز لباس‌هایتان پس از دوخت و شسشتشو تغییر نکند.

پلی استر

پلی استر یک الیاف مصنوعی است که ترکیب آن با پنبه کمک می‌کند تا پارچه کاربردی‌تر شود و دوام بیشتری پیدا کتد. استفاده بیش از اندازه از این الیاف در پارچه باعث می‌شود تا پوشیدن لباس دوخته شده با پاورقی ناخوشایند باشد. بنابراین باید توجه کنید که پلی استر بیش از 20% در این پارچه به‌کار نرفته باشد. از آن‌جایی که این کار ممکن است کاری تخصصی باشد، خرید پارچه از فروشگاه‌های مطمئن راهکار مناسبی به‌نظر می‌آید.

لیکرا

یکی از بهترین الیاف‌هایی که در پارچه پاورقی به‌کار می‌رود، لیکرا است؛ البته به شرط آن‌که درصد استفاده از آن بیش از 20 درصد نباشد. اضافه کردن این افزودنی به پارچه کمک می‌کند تا پارچه کشسانی و دوام کافی پیدا کند. این ویژگی کمک می‌کند تا پاورقی به انتخاب مناسبی برای لباس‌های ورزشی، راحتی خانگی و لباس‌های کودکان شود.

لیکرا کمک می‌کند تا حرکت در لباس‌های دوخته شده با پاورقی راحت و بدون محدودیت باشد. علاوه‌بر این در طولانی مدت لباس‌ها ظاهر خود را حفظ می‌کنند و نیازی به اتو ندارند.

استفاده از لیکرا تا 20 درصد در ترکیب پارچه پاورقی مجاز بوده اما بهترین میزان استفاده از آن 5 درصد است. این به‌دلیل حفظ ویژگی‌های پنبه و کاهش دادن خطر واکنش آلرژیک بدن به الیاف‌های مصنوعی است.

ویژگی ها

پارچه پاورقی ویژگی‌های متعددی دارد که باعث شده طیف گسترده‌ای از افراد برای کاربری‌های مختلف از آن برای دوخت انواع لباس استفاده کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های آن را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

گرم بودن

مهم‌ترین ویژگی این پارچه که مادران بسیاری را مخاطب آن کرده، گرم بودن آن است. این پارچه به‌دلیل پشم به‌کار رفته در الیاف خود، انتخاب مناسبی برای لباس‌های گرم زمستانی است.

مقام در برابر اصطحکاک

این پارچه کاملا در برابر سایش و برخورد با زمین مقاوم است. همین باعث شده است تا شلوارهای دوخته شده از این جنس زانو نیندازند و عمر طولانی داشته باشند.

ضد آلرژی

الیاف‌های مصنوعی به‌کار رفته در این پارچه با درصد کمی استفاده شده‌اند و این کمک می‌کند تا افرادی که پوست حساسی دارند به‌خصوص کودکان، با پوشیدن لباس‌های پاورقی احساس ناراحتی نخواهند کرد.

قابلیت تنفس

این پارچه قابلیت تنفس دارد. این به‌معنای آن است که بدن می‌تواند در لباس‌های پاورقی نفس بکشد. این لباس می‌تواند عرق را به‌خود جذب کند و بدن را هنگام ورزش خنک کند.

کاربرد

پارچه پاورقی کاربردهای مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر است:

  • دوخت جوراب‌های پشمی برای فصل زمستان
  • لباس راحت کودکان
  • انواع لباس‌های راحتی و خانگی
  • انواع لباس‌های ورزشی برای ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور
  • لباس برای افرادی که پوست حساس دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *