بر خلاف تصور بسیاری از افراد ویسکوز نوعی الیاف طبیعی و گیاهی به‌شمار می‌رود. منشاء این الیاف سلولزی است. الیاف ویسکوز را با نام ریون نیز می‌شناسند.
برای تولید پارچه ویسکوز مشابه با کاغذ از چوب درختان استفاده می‌کنند. چوب درختان توسط دستگاه‌های مخصوص به حالت خمیری تبدیل می‌شود و سپس الیاف اولیه را به‌صورت الیاف مصنوعی آماده می‌کنند.
برخی افراد پارچه ویسکوز را با نام پارچه ابریشمی نیز می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری به گیاهی بودن الیاف این پارچه مربوط می‌شود. الیاف ویسکوز را در دسته الیاف‌های مصنوعی قرار می‌دهند زیرا به‌حالت طبیعی وجود ندارد و آن را با روش‌های خاص تولید می‌کنند.
در زمان‌های گذشته برای تولید این نوع پارچه آب زیادی مصرف می‌شود. خوشبختانه امروزه میزان آب مصرفی را با استفاده از فناوری‌های جدید می‌توانند کاهش دهند.
در ادامه به معرفی پارچه ویسکوز می‌پردازیم. تا انتها با ما باشید.

ویژگی‌های پارچه ویسکوز

این پارچه انواع مختلفی دارد به‌همین دلیل به آن‌ها نام‌های مختلفی اختصاص داده‌اند. انواع مختلف پارچه ویسکوز در میزان جذب آب، مقاومت کششی و مدول الاستیسیته بودن با هم متفاوت هستند. پارچه ویسکوز یا ریون مناسب دوخت لباس‌هایی است که باید کشسانی زیادی داشته باشند.
منظور از مدول الاستیسته میزان تغییر شکل موقت را در ماده نشان می‌دهد. با وارد کردن زیاد نیرو بر پارچه ریون روی آن تغییر شکل دائمی ایجاد می‌شود.
دوام پارچه ویسکوز پس از خیس شدن کاهش می‌یابد.

انواع پارچه ویسکوز

برای بهتر شدن ویژگی‌های این نوع پارچه تولیدکنندگان مختلف تغییراتی را در ساختار آن تولید می‌کنند. باید بدانید که در بافت این نوع پارچه از الیاف طبیعی استفاده می‌کنند به‌همین دلیل پارچه ویسکوز جزو پارچه‌های بازیافتی به‌شمار می‌رود.
پارچه مودال
یکی از قدیمی‌ترین انواع این پارچه مودال نام دارد. معمولا این نوع پارچه را در ترکیب با الیافی مثل پنبه یا اسپندکس تولید می‌کنند.
پارچه مودال را برای دوخت لباس‌هایی مثل لباس خواب، لباس زیر، حوله و روتختی به کار می‌برند.

پارچه مودال با جذب رطوبت بالا

بعدها تولیدکنندگان کیفیت پارچه مودال را تا حد زیادی بهبود دادند و آن را تحت عنوان مودال با رطوبت بالا به بازار عرضه کردند. این نوع پارچه ویسکوز دوام بیشتری دارد. همچنین این نوع پارچه حالت خود را در برابر رطوبت و خیس شدن بهتر حفظ می‌کند. از این این نوع پارچه برای تولید حوله و دستمال‌های ویسکوز استفاده می‌کنند.

ریون

سومین نسل پارچه ویسکوز با نام ریون شهرت پیدا کرد. پارچه ریون نسبت به انواع قبلی دوام بسیار بیشتری دارد. این نوع پارچه را در صنایعی مثل لاستیک‌سازی به کار می‌برند. پارچه ریون در کارخانه‌های نساجی نیز بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درباره پارچه ریون بیشتر بدانید .

لیوسل

نوع دیگری از ویسکوز پارچه لیوسل نام دارد. این نوع پارچه را برای دوخت لباس‌ها و منسوجات استفاده می‌کنند. خواص پارچه لیوسل مشابه با پارچه‌های پنبه، کتان و ریون ویسکوز است. این نوع پارچه علاوه بر دوام بالایی که دارد در برابر چین و چروک شدن نیز مقاوم است. پارچه لیوسل خاصیت رنگ‌پذیری بسیار خوبی دارد و در رنگ‌بندی‌های بسیار متنوعی در بازار موجود است.

پارچه کرپ چاپی در طرح‌های مختلف

ویسکوز لاکرا

یکی از انواع پارچه ویسکوز که خاصیت کشسانی بسیار بالایی دارد با نام ویسکوز لاکرا شناخته می‌شود. در بافت این پارچه به‌طور کامل از نخ لاکرا استفاده می‌کنند. این پارچه را در بازار با نام اسپندکس نیز می‎شناسند.
از پارچه ویسکوز لاکرا برای تولید انواع لباس‌های ورزشی، ست نیم تنه و لگ استفاده می‌کنند.

مزایای پارچه ویسکوز

این نوع پارچه در صنعت نساجی و تولید پوشاک محبوبیت زیادی دارد. دلیل محبوبیت این پارچه مزایایی است که در ادامه ذکر می‌کنیم.
• در این نوع پارچه هوا می‌تواند به‌خوبی جریان پیدا کند. از این پارچه بیشتر برای تولید لباس‌های خنک که برای فصل تابستان و روزهای گرم سال مناسب هستند بهره می‌برند.
• پارچه ویسکوز الکتریسیته را به خود جذب نمی‌کند. این نوع پارچه بسیار خوش دوخت است و لباس دوخته شده در تن جلوه بسیار زیبایی پیدا می‌کند.
• این نوع پارچه بسیار نرم و سبک است به همین دلیل می‌توانید آن را برای دوخت لباس‌های راحتی استفاده کنید.
• پارچه ویسکوز رنگ را به‌خوبی جذب می‌کند. رنگ‌های متنوعی از این پارچه در بازار موجود است. جالب است بدانید که این نوع پارچه خاصیت چاپ‌پذیری نسبتا خوبی نیز دارد به‌همین دلیل طرح‌های مختلفی از آن را می‌توانید در بازار پیدا کنید.
• پارچه ویسکوز رطوبت را به‌خوبی جذب می‌کند به همین دلیل در بین ورزشکاران که در هنگام انجام تمرینات سخت عرق می‌کنند محبوبیت دارد.
• قیمت پارچه ویسکوز مقرون‌به‌صرفه است و با آن می‌توان لباس‌های بسیار متنوعی تولید کرد.

معایب پارچه ویسکوز

• مدل‌های اولیه این پارچه مثل مودال بسیار سریع چروک می‌شوند.
• پارچه ویسکوز در برابر اسیدها مقاوم نیست و در حالت مرطوب آسیب‌پذیرتر می‌شود. برای شستشوی پارچه ویسکوز باید حساسیت بیشتری به خرج دهید. بعضی لباس‌های خاص که جنسشان ویسکوز است باید در خشکشویی شسته شوند.
• روی لباس‌هایی که با جنس ویسکوز تولید می‌شوند حتما برچسبی برای نحوه مراقبت از آن وجود دارد. حتما به این برچسب دقت کنید و از روش شستشو و اتوکشی پارچه آگاه شوید.
• اگر به هر دلیلی لباسی را که جنس ویسکوز دارد در لباسشویی قرار می‌دهید به هیچ وجه آن را همراه با لباس‌های ضخیمی مثل شلوار جین نشویید.
• پارچه ویسکوز را هرگز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
• این نوع پارچه مقاومت زیادی در برابر لکه دارد و می‌تواند به‌سرعت کپک بزند.

درباره روش صحیح شستشوی لباس بیشتر بدانید .

سخن نهایی

پارچه ویسکوز یکی از پارچه‌های پرکاربرد است که کارخانه‌های زیادی در داخل کشور در زمینه تولید آن فعالیت دارند. این نوع پارچه رنگ‌پذیری بسیار خوبی دارد و در هنگام شستشو رنگ پس نمی‌دهد. بعید است رنگی به ذهنتان برسد که در بین رنگ‌بندی‌های کم‌نظیر این نوع پارچه وجود نداشته باشد. این پارچه قیمت اقتصادی دارد و برای باید نکات لازم را برای مراقبت از آن رعایت کنید.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ