در سال‌های اخیر ورزش نقش مهمی را در سبک زندگی درصد بالایی از افراد، فارغ از جنسیتشان، پیدا کرده است. با افزایش روبه‌روز این موضوع، تمام موارد مربوط به آن نیز اهمیت پیدا می‌کنند که لباس مناسب یکی از آن‌ها است.
افراد لباس‌های ورزشی خود را طولانی مدت می‌پوشند و به دلیل تعریق در زمان استفاده، جنس پارچه آن اهمیت دارد. ما در این مطلب با بررسی ویژگی‌هایی که پارچه لباس ورزشی باید داشته باشد، به معرفی مناسب‌ترین انواع آن می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

ویژگی های پارچه لباس ورزشی

شما می‌توانید یک کمد پر از لباس‌های ورزشی داشته باشید اما مطمئنا تنها تعدادی از آن‌ها انتخاب شما برای ساعات طولانی خواهند بود. یکی از دلایل این تصمیم محدود، جنس پارچه‌ها است. زمانی که در لباس پارچه مناسبی به‌کار نرفته باشد، راحتی لازم را برای استفاده نخواهد داشت. ویژگی‌های متعددی می‌توانند یک پارچه را برای دوخت انواع لباس ورزشی مناسب کنند. موارد زیر تعدادی از آن‌ها هستند: • گرم نباشند و بتوانند بدن فرد را تا ساعات طولانی خنک نگه دارند. • قابلیت جذب تعریق داشته باشند. • قابلیت تعویض هوا داشته باشد. • مقاوم باشد و به‌راحتی پاره نشود. • قابلیت کشسانی داشته باشد. • از الیاف‌های پلاستیکی در آن‌ها استفاده نشده باشد. درباره پارچه های خنک دوکتکس بیشتر بدانید .

ویژگی پارچه مناسب برای انواع لباس ورزشی

یک پوشش ورزشی، ترکیبی از قرار گرفتن تکه‌های مختلف لباس است. شورت، تاپ، پیراهن، جوراب و شلوار نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. شما برای آن‌که پارچه مناسبی را برای دوخت هرکدام از آن‌ها انتخاب کنید، باید با ویژگی‌های هرکدام آشنا باشید.

شورت ورزشی

پاها و کشاله ران، حساس‌ترین نقاط بدن برای عرق سوز شدن هستند. به‌همین دلیل باید پارچه‌ای را برای دوخت شورت ورزشی انتخاب کنید که از عرق سوختگی جلوگیری کند. پارچه‌های سبکی مانند پلی پروپیلن که می‌توانند رطوبت را از خود خارج کنند، برای این کار مناسب هستند.
یکی دیگر از موارد مهم در دوخت شورت ورزشی، انتخاب یک کش مناسب است که شل نباشد و نه کمر را هم تحت فشار نگذارد.

تاپ ورزشی

در میان انواع مختلف لباس‌های ورزشی، تاپ‌ها از پرکاربردترین‌ها در میان زنان و مردان هستند. دلیل محبوبیت آن‌ها، خنک نگهداشتن بدن است. بنابراین شما هم باید پارچه‌ای را انتخاب کنید که از رطوبت بدن جلوگیری کند و بدن افراد را خنک نگه دارد.

پیراهن ورزشی

نکاتی را که در انتخاب پارچه مناسب برای دوخت تاپ ورزشی به آن‌ها اشاره کردیم، برای پیراهن نیز باید در نظر بگیرید. پس یک پیراهن ورزشی مناسب باید بتواند رطوبت را به‌خوبی به خود جذب کند و سریع خشک شود. در دوخت این لباس علاوه بر پارچه مناسب، باید سایز درست را نیز در نظر بگیرید.

جوراب ورزشی

یکی دیگر از پر استفاده‌ترین لباس‌های ورزشی، جوراب است. مشکل عمده‌ای که افراد با آن دارند، شل شدن و از بین رفتن مقاومت آن در برابر شستشو است. به‌همین دلیل اولین ویژگی پارچه مناسب برای دوخت جوراب ورزشی، مقاومت بالا است.
در حال حاضر جوراب‌های با الیاف نانو، محبوبیت بالایی دارند. دلیل آن هم خشک نگه داشتن پا و جلوگیری از بو گرفتن آن است. الیاف‌های دیگری مانند اسپندکس نیز به دلیل مقاومت در برابر ضربه و محافظت از پاها، مناسب هستند.
برای آن‌که جوراب‌های ورزشی که می‌دوزید به پاها آسیب نرسانند و باعث بو گرفتن آن نشوند، از پارچه‌های الیاف پشمی استفاده نکنید.

شلوار ورزشی

شلوارهای جذب یکی از پراستفاده‌ترین لباس‌ها برای تمرینات بدنسازی هستند. شلوارهای گشاد نیز برای دیگر ورزش‌هایی که به تحرک زیادی نیاز ندارند، مناسب هستند. هرکدام از این نوع شلوارها را که بخواهید بدوزید، باید پارچه‌ای را انتخاب کنید که خاصیت کشسانی داشته باشد و از جریان خون جلوگیری نکند.

درباره پارچه غواصی مناسب شلوار ورزشی بیشتر بدانید .

انواع پارچه مناسب برای لباس ورزشی

بعد از آن‌که با ویژگی‌های لباس ورزشی مناسب آشنا شدید، باید به انتخاب پارچه‌هایی بپردازید که دارای آن شرایط باشند. پارچه‌های پنبه‌ای، اسپندکس، دورس، الیاف مصنوعی و میکروفیبر تعدادی از آن‌ها هستند که هرکدام را جداگانه بررسی می‌کنیم.

پارچه پنبه ای

پنبه مناسب‌ترین جنس برای دوخت انواع لباس ورزشی است. شما از لباس‌های پنبه‌ای خود می‌توانید در ورزش‌های مختلفی مانند بدنسازی، بسکتبال، وزنه برداری و والیبال استفاده کنید. به این دلیل که:

• پارچه پنبه‌ای می‌تواند عرق و رطوبت را در زمان ورزش به خود جذب کند.
• لباس‌های پنبه‌ای راحت هستند و از عرق سوز شدن نقاط حساس بدن مانند کشاله ران جلوگیری می‌کنند.
تنها مشکل لباس‌های پنبه‌ای این است که نمی‌توانند عرق را به دلیل جذب بالای رطوبت تبخیر کنند. بنابراین بعد از هربار استفاده باید آن‌ها را بشویید و سپس خشک کنید.

پارچه اسپندکس

ممکن است تا به حال نام اسپندکس به گوش شما نخورده باشد، زیرا نام‌های دیگر این پارچه مصنوعی که با آن شهرت دارد، لاکرا یا الاستین است. عمده کاربرد این پارچه در دوخت لباس دوندگان است و ویژگی‌های زیر را دارد:
• این پارچه می‌تواند رطوبت را از خود عبور دهد.
• اسپندکس قابلیت کشسانی دارد.
• منطعف بوده و برای انجام حرکات کششی مناسب است.

پارچه دورس

دورس یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس ورزشی است. به ویژگی‌های این پارچه را که بیشتر برای پوشش در فصول سردتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در زیر اشاره کرده‌ایم:
• ضخیم است.
• برای دوخت انواع گرم کن ورزشی مقاومت دارد.
• نسبت به پارچه‌های نخی و پنبه‌ای ضخیم‌تر است.
• مناسب برای پیاده‌روی و ورزش‌های صبحگاهی است.

پارچه الیاف مصنوعی

یکی دیگر از پارچه‌های مناسب برای دوخت لباس‌های ورزشی، پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی هستند. دلیل مناسب بودن آن‌ها، تعریق بیشتر بدن است. به این ترتیب زمانی که افراد لباس‌هایی با این نوع پاچه به تن داشته باشند، بیشتر عرق خواهند کرد. از دیگر ویژ‌گی‌های آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
• جلوگیری از ابتلای فرد به بیماری‌های پوستی
• جلوگیری از عرق سوزی و سوختگی پوست
• جذب عرق

پارچه میکروفیبر

پارچه‌هایی که آن‌ها را تا به این‌جا معرفی کردیم، شناخته شده بودند اما میکروفیبر، یکی از انواع جدید پارچه است که استفاده از آن در دوخت لباس‌های ورزشی به‌تازگی رواج پیدا کرده است. دلایل مختلفی برای ترجیح این نوع از پارچه که در تهیه آن از فیبر استفاده شده است، برای دوخت لباس ورزشکاران وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:
• پارچه میکروفیبر به دلیل استفاده از نایلون و پلی استر در ترکیبات خود می‌تواند رطوبت بدن را جذب کرده و به‌‌راحتی تبخیر کند.

سخن نهایی

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، ممکن است پارچه‌های دیگری نیز برای دوخت لباس ورزشی وجود داشته باشد. اما چیزی که اهمیت دارد مناسب بودن آن‌ها برای کاربری‌شان است. بنابراین قبل از خرید پارچه، ویژگی‌هایی را که لباس مورد نظرتان باید داشته باشد، در نظر بگیرید. در این مطلب هم به نکاتی اشاره کردیم که به انتخاب بهتر شما کمک می‌کنند.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ