دانستنی های پارچه

پارچه سورن چه نوع پارچه‌ای است

ورن پارچه‌ای دو رو است و جزو پارچه‌های تریکو به‌حساب می‌آید. این پارچه با دستگاه بافت دو رو بافی بافته می‌شود، پس ضخامت خوبی دارد و برای تولیدات خاص به‌کار می‌رود.

این پارچه برای دوخت انواع شلوار بسیار مناسب و با دوام است، ضمن این‌که جنس نرم و وزن سبکی دارد. رنگبندی این پارچه مشکی، سورمه‌ای، یشمی و زرشکی است که رنگ مشکی جزو پرفروش‌ترین رنگ‌های سورن محسوب می‌شود. پون پارچه بیشتر برای شلوار استفاده می‌شود و شلوار مشکی معمولا در بازار بیشتر خرید و فروش خواهد شد. از باقی رنگ‌ها مانند سبز یشمی و سورمه‌ای کمتر استقبال شده است، هر چند تمامی رنگ‌های این پارچه به نوبه خود شیک و زیبا هستند.

سورن در عرض‌های مختلف 105 و 110 در بازار وجود دارد که می‌توانید بسته به نیازتان تهیه کنید. هر طاقه این پارچه از 19 تا 21 کیلو وزن دارد و چنینی چیزی بستگی به کارخانه تولید کننده خواهد داشت.

سورن مناسب چه لباس‌هایی است؟

گفتیم که سورن پارچه‌ای ضخیم است و در دوخت شلوار به‌کار می‌رود، از طرفی چون از کش در بافت آن استفاده می‌شود، از طول و عرض حالت کشسانی را خواهد داشت. پس بهترین انتخاب برای دوخت شلوار است، مخصوصا شلوارهای چسبان که بهتر است با پارچه‌ای دوخته شوند که حالت کشسانی دارد.

نام دیگر این پارچه، لگ است. چون شلوار لگ‌های زنانه و ساپورت‌های موجود در بازار معمولا از همین جنس دوخته می‌شوند و طرفداران زیادی دارند. شلوارهای جنس سورن بیشتر برای زیر مانتو و شلوار بیرونی استفاده خواهند شد اما برای دوخت شلوار راحتی نیز منعی ندارید. یکی دیگر از کاربردهای سورن برای دوخت انواع شلوار مجلسی است، با این پارچه شلوارهای مجلسی شیکی می‌توان دوخت.

استفاده از نخ لاکرا در این پارچه آن را تبدیل به پارچه‌ای مناسب برای تولیدات ورزشی خواهد کرد، چون علاوه بر کشسانی، کیفیت خوبی نیز دارد. تولیدی‌های لباس ورزشی معمولا دنبال پارچه‌هایی کشسانی و باکیفیت هستند، پس بازار خوبی خواهد داشت.

اما ممکن است این سوال پیش آید که در چه فصولی می‌توان از این پارچه استفاده کرد. باید گفت سورن را در تمامی فصول می‌توانید به تن کنید اما برای فصول خنک سال مناسب‌تر خواهد بود.

الیاف پارچه سورن

این پارچه از الیاف طبیعی ویسکوز بافته شده است، در نتیجه در آن احساس راحتی خواهید داشت که این یکی از مزایای این جنس به‌شمار می‌رود. سورن به‌ دلیل الیاف طبیعی که دارد، برای افرادی که حساسیت دارند مناسب است و ایجاد آلرژی نخواهد کرد.

در واقع این پارچه از مواد اولیه نخ یا الیاف ویسکوز تشکیل می‌شود که درصدی کش اسپاندکس نیز در آن به‌کار رفته است.

ویژگی‌های پارچه سورن

چون در این پارچه از الیاف طبیعی استفاده می‌شود و هر پارچه‌ای که در تولید آن از این الیاف استفاده می‌شود مقداری آبرفت دارد، در نتیجه سورن نیز کمی آبرفت خواهد داشت. برای مثال در مواقعی این پارچه 3 تا 4 درصد آبرفت داشته است، یعنی از هر 100 سانتیمتر حدود 3 تا 4 سانتیمتر پس از شستشو کم می‌شود.

پارچه سورن فقط از طول آبرفت دارد، پس بهتر است الگو را از عرض این پارچه و به‌اصطلاح بی‌راه بیاندازید تا چنین مشکلی را حل کنید یا می‌توانید الگوی بزرگتری استفاده کنید. ضمنا بی‌راه دوختن این پارچه مشکلی برای شلوار به‌وجود نمی‌آورد و تن‌خور شلوار عوض نخواهد شد، چون سورن از عرض و طول کش می‌آید و احساس راحتی با آن خواهید داشت.

همچنین با چنین کاری تعداد شلوار بیشتری از یک طاقه پارچه برش خواهید زد و پارچه کمتر هدر می‌رود. پس مقرون ‌به‌صرفه‌تر عمل کنید، مخصوصا اگر برشکار هستید و برای تولیدی برش می‌زنید. به ‌این ترتیب پس از دوخت و شستشوی شلوار، قد شلوار آبرفت نخواهد داشت و مشکلی پیش نمی‌آید.

قیمت سورن

کیفیت هر پارچه به مجموعه عواملی بستگی دارد. به‌عنوان مثال یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت سورن، الیاف مصرفی آن است. کیفیت نیز در قیمت پارچه سورن تاثیر خواهد داشت.

برای مثال اگر کارخانه از مواد اولیه نامرغوب استفاده کند، قطعا پارچه قیمت تمام شده کمتری برایشان خواهد داشت. استفاده از الیاف نامرغوب موجب زبری و خشکی پارچه می‌شود.

عامل موثر دیگر در کیفیت و قیمت پارچه، تکمیل آن است. ممکن است گاهی از الیاف خوبی در بافت پارچه استفاده شود، اما تکمیل خوبی وجود نداشته باشد. تکمیل همان رنگرزی و ثابت کردن رنگ پارچه است، قطعا در چنین مواردی کیفیت و قیمت پارچه پایین خواهد آمد. اگر این مرحله به‌درستی انجام نشود، پارچه بوری تولید خواهد شد که شفافیت لازم را ندارد، لکه خواهد داشت و عرضی نامنظم دارد. رنگی که در تکمیل پارچه استفاده می‌شود نیز بر قیمت و کیفیت پارچه تاثیر خواهد داشت.

همچنین تنظیم بافت پارچه نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کیفیت و قیمت تمام شده محصول خواهد بود. اگر مهندس بافت پارچه تنظیمات دقیقی در مرحله بافت انجام ندهد، پارچه‌ای سوراخ سوراخ یا راه‌راه تولید خواهد شد.

البته در مورد تفاوت قیمت این پارچه واسطه‌ها را فراموش نکنید، چون یکی از دلایل تغییر و افزایش قیمت اجناس واسطه‌ها هستند. پس مشاهده کردید که عوامل زیادی بر قیمت پارچه سورن تاثیر دارند.

خرید پارچه سورن به‌شکل عمده

امروزه با وجود اینترنت و فروشگاه‎‌های اینترنتی به‌راحتی می‌توانید بدون واسطه و از کارخانه‌های تولید پارچه خرید کنید. پارچه سورن را به‌شکل طاقه‌ای یا کیلویی می‌فروشند و با ثبت سفارش خود از فروشگاه‌های معتبر می‌توانید اجناس را در محل تحویل بگیرید.

اگر قصد خرید عمده دارید بعضی از کارخانه‌ها کالیته رایگان برایتان ارسال می‌کنند تا جنس و رنگ آن را مشاهده کنید و بتوانید مطمئن‌تر خرید کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *