دانستنی های پارچه

پارچه تافته چیست چه کاربردی دارد

تافته پارچه‌ای بسیار لطیف و گرانبها است که برای دوخت انواع لباس‌های مجلل و مجلسی به‌کار می‌رود. این پارچه به‌ خاطر ظرافتی که دارد، برای مصارف خاصی تولید می‌شود. جالب است بدانید که برندهای بزرگی از تافته برای دوخت لباس‌های مجلسی، مهمانی و شب استفاده می‌کنند. همچنین لباس‌هایی که برای روی صحنه انتخاب می‌شوند، معمولا از این جنس دوخته شده‌اند.

در ادامه این مطلب با پارچه تافته، ویژگی‌ها و کاربرد آن آشنا خواهید شد. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پارچه تافته چه ویژگی‌هایی دارد؟

تافته پارچه‌ای نرم و براق است که در نوع خاصی از لباس‌ها به‌کار می‌رود. این پارچه که حالتی براق دارد مانند یک عایق نیز عمل می‌کند. ظرافت و لطافت این پارچه آن را مناسب لباس‌های مهمانی و جشن کرده است تا جایی که بسیاری از طراحان لباس از ویژگی‌های پارچه تافته مجلسی در طراحی لباس‌ها بهره می‌برند.

الیاف تافته از ابریشم، نایلون و پلی‌استر است. در نتیجه قطعا نسبت به نوع ماده اولیه به‌کار رفته در بافت آن، وزن‌های متفاوتی دارد. اگر بخواهیم روی‌هم‌رفته بگوییم، تافته پارچه سبکی است اما وزن آن تا حدودی نیز به نوع الیاف به‌کار رفته در تولید آن دارد.

سایر ویژگی‌های پارچه تافته عبارت هستند از:

  • سفت و خشک بودن تافته به ‌دلیل تارهای تابیده در بافت آن
  • خش‌خش کردن آن هنگام راه رفتن
  • چروک‌ناپذیری
  • براق بودن پارچه به ‌خاطر استفاده از الیاف پلی‌استر یا ابریشم
  • ماندگاری بالا

معایب پارچه تافته

این پارچه نیز مانند منسوجات دیگر معایبی دارد. از جمله:

  • سفتی و خشکی آن می‌تواند یکی از معایب پارچه باشد. در نتیجه برای دوخت لباس‌هایی که نیاز به انعطاف بیشتری دارند، مناسب نخواهد بود.
  • این پارچه شکل‌پذیر است، یعنی جا می‌اندازد و جای اندام در آن پس از مدتی باقی می‌ماند.
  • گران‌قیمت بودن تافته یکی دیگر از معایب این پارچه است اما دلیل آن را باید استفاده از ابریشم بگوییم و بدون تردید هر گرانی بی‌دلیل نیست.
  • پارچه تافته بسیار لیز است و موقع دوخت اذیت می‌کند و احتمال دارد از زیر چرخ در برود. البته این مشکل راه حل ساده‌ای دارد و آن شستن پارچه قبل از دوخت است. به ‌این ترتیب پارچه نرم‌تر می‌شود و دوخت آن راحت‌تر خواهد شد.
  • یکی دیگر از معایب این پارچه نخ کش شدن سریع آن است. چون به‌ دلیل نازکی و ظرافت خیلی زود گیر می‌کند و کشیده می‌شود.

کاربرد پارچه تافته

با توجه به ویژگی‌هایی که برای تافته ذکر کردیم، این پارچه برای مصارف خاصی کاربرد دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

دوخت لباس‌های شب و مهمانی

همان‌طور که گفته شد پارچه تافته براق و مجلسی در دوخت لباس‌های گران‌قیمت به‌کار می‌رود، مانند لباس عروس، لباس جشن و سایر لباس‌های مهمانی.

کاربرد تافته در دکوراسیون

تافته بسته به ماده‌ سازنده‌اش بافت سفت و نرم‌تر دارد و از نوع سفت و خشک‌تر آن برای دوخت پرده و روکش مبل استفاده می‌کنند. انواع پارچه تافته ساده و گلدار می‌توانند در دکوارسیون نقش ویژه‌ای داشته باشند. طراحان داخلی از خواص این پارچه غافل نشده‌اند و از آن برای طراحی داخلی و کاغذ دیواری بسیار استفاده می‌کنند.

تولید کیف، کیسه خواب و چتر نجات

از این پارچه در تولید کیف دستی و کیسه خواب نیز استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تافته حالتی عایق مانند دارد و برای ساخت چتر نجات نیز استفاده می‌شده است.

تافته به‌عنوان آستری

اگر آستر کت‌های مردانه یا زنانه را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که از یک نوع پارچه بسیار نرم و سبک، یعنی تافته، درست شده است.

لباس زیر و استفاده از تافته

سوتین‌های با کیفیت و محکمی که از جنس تافته تولید شوند، می‌توانند علاوه بر کیفیت، زیبایی خاصی داشته باشند. در نتیجه از این پارچه برای لباس‌های زیر نیز استفاده می‌کنند.

پارچه تافته در کجا تولید شد؟

پارچه تافته که جنسی از ابریشم دارد، در قرن 12 میلادی، در خاورمیانه و ایران تولید می‌شده است و بافت ساده‌ و شطرنجی دارد. به این شکل که پودها به زیر و روی تار می‌روند و نخ‌ها موقع بافت، تابیده می‌شوند که این ویژگی خاص تافته است.

پس از ایران تولید این پارچه در هند و چین نیز گسترش یافت و این کشورها جزو بزرگترین تولید‌کنندگان تافته شدند. کشور پاکستان نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان این پارچه است و کارخانه‌های فراوانی در کشورهای نامبرده برای تولید آن دایر شده است.

بعدها این پارچه از مواد نیمه مصنوعی مانند ریون و مواد مصنوعی از جمله استات، نایلون و پلی‌استر تولید شد.

قیمت تافته

با توجه به ‌این‌که پارچه تافته با الیاف متعددی بافته می‌شود، قیمت آن نیز متغیر است. به‌نحوی که اگر به‌طور کامل در بافت آن از ابریشم استفاده کنند، قیمت بالایی خواهد داشت. اگر نوع ارزان این پارچه مد نظرتان است، جنس پلی استر از کوپرآمونیوم ریون ارزان‌تر خواهد بود و گزینه مناسبی است.

انواع پارچه تافته

تافته انواع مختلفی دارد. مانند:

  • تافته آنتیک
  • تافته کاغذی
  • تافته چاپ شده
  • تافته کشیده
  • تافته ابریشم شات

مراقبت از پارچه تافته چگونه است؟

این پارچه مراقبت‌های خاص خود را دارد که اگر به آن توجه نکنید آسیب می‌بیند. یکی از مسایلی که همیشه برای مراقبت از این پارچه باید در نظر گرفت نحوه شستشوی آن است. تافته را باید با خشکشویی تمیز کرده و از آب سرد برای شستشوی آن استفاده کنید.

اگر تافته از الیاف مصنوعی باشد، می‌توانید آن را در خانه و با دست بشویید. البته موارد زیر را رعایت کنید:

  • تافته را با آب سرد بشویید.
  • برای گرفتن آب آن را محکم فشار ندهید و نچلانید.
  • شوینده ملایمی به‌کار ببرید.
  • اتوکشی را با حرارت ملایم انجام دهید.
  • پارچه را در معرض نور مستقیم آفتاب پهن نکنید.

سخن نهایی

در آخر می‌توان گفت پارچه تافته بسیار خاص است و برای افرادی که سلیقه‌ای متفاوت دارند، مناسب خواهد بود. روی تافته ساده را می‌توان گلدوزی کرد و به ‌این ترتیب مدلی منحصر به‌فرد ایجاد کرد. کافی است کمی خوش ‌سلیقه باشید تا از این پارچه زیبا به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *