دامن‌ها یکی از بخش‌های لباس‌های زنانه هستند که هر یک از انواع آن‌ها در موقعیتی خاص کاربرد دارند. جالب است بدانید که بخش مهمی از زیبایی دامنی که می‌پوشید، به پارچه و ایستایی آن وابسته است.
به‌همین دلیل انتخاب و خرید پارچه دامنی مناسب نقش بسیار مهمی در تناسب استایل شما دارد. ما قصد داریم در این مطلب انواع پارچه‌ها را برای مدل‌های مختلف دامن بررسی ‌کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

راهنمای خرید پارچه دامنی

پوشیدن دامن به فرهنگ یا جغرافیای خاصی محدود نیست، بلکه بیشتر ملت‌های دنیا با فرهنگ‌هایی رنگین و متفاوت، از آن به‌عنوان پوششی رایج برای زنان یاد می‌کنند. برای داشتن استایلی مناسب و دوخت زیباترین دامن، باید به معیارهای زیر توجه کنید:

کاربرد

مهمترین فاکتور در انتخاب پارچه دامنی مناسب، کاربردی است که از آن انتظار دارید. بدیهی است که نحوه پوشش انسان‌ها در شرایط مختلف متفاوت است و قسمتی از این تفاوت به پارچه‌ای که پوشیده‌اند برمی‌گردد.
به‌عنوان مثال استفاده از یک دامن گلدار نخی و راحت برای شرکت در مهمانی رسمی و سیاسی بدترین گزینه ممکن به‌شمار می‌آید. در این مواقع باید به ‌سراغ جنس‌هایی با ایستایی محکم و طرح‌های ساده‌تر مانند فاستونی بروید.

مدل

الگوی دوخت و مدل‌های مختلفی برای دامن‌های زنانه وجود دارند که معمولا در سه دسته کلی راسته، کلوش یا خمره‌ای قرار می‌گیرند. مدل انتخابی شما برای دوخت دامن تا حد زیادی به گزینه قبل یعنی کاربرد آن بستگی دارد و هر الگویی برای یک نوع پوشش خاص مناسب است.
اما بیشتر از کاربرد دامن، انتخاب مدل و نوع پارچه با یکدیگر ارتباط مستقیم‌تری دارند. پس با توجه به مکان مورد استفاده دامن، پارچه مناسب را برای دوخت مدل مورد نظرتان انتخاب کنید.

تناسب کلی استایل

دامن‌ها تنها قسمتی از پوشش یک خانم هستند و شما با هر دامن یک بلوز یا پیراهن مناسب نیز می‌پوشید. جنس بلوز یا سبک آن در انتخاب پارچه دامنی بسیار موثر است و شما می‌توانید برای برقراری تناسب در استایل کلی خود، پارچه دامن را سازگار با پوشش بالا تنه خود انتخاب کنید.

زمان

یکی دیگر از فاکتورهای اصلی برای خرید پارچه دامنی، زمان استفاده از آن است. به‌ عبارت دیگر شرایط آب‌وهوایی با توجه به چرخه فصل‌ها تغییر می‌کند و به ‌طبع آن نوع پوشش نیز در هر فصل متفاوت خواهد بود.
اگر قصد دارید پارچه دامنی را برای فصل بهار و تابستان بخرید، دست شما در انتخاب طرح و نوع آن کمی بازتر از جنس‌های فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان است.

انواع پارچه دامنی

اکنون که با معیارهای مهم انتخاب پارچه‌ای مناسب آشنا شدید، می‌توانید با توجه به شرایط و نیاز خود یکی از انواع زیر را برای دوخت دامن مورد انتظارتان تهیه کنید:

پارچه فاستونی

فاستونی پارچه تقریبا محکم و نسبتا ضخیمی است که از نخ طبیعی یا الیاف مصنوعی مانند پلی استر تولید می‌شود. استفاده از این نوع پارچه در بین زنان و مردان مشترک است و زنان از آن برای دوخت کت و شلوارها یا کت و دامن‌های رسمی استفاده می‌کنند.
فاستونی خود چند نوع مختلف دارد که هر یک از آن‌ها با توجه به درصد نخ طبیعی یا مصنوعی، از لطافت و وزن متفاوتی برخوردار هستند. معمولا الیاف طبیعی و پشمی دیرتر چروک می‌شوند، وزن بیشتری دارند و بافت آن‌ها نرم‌تر از الیاف پلی استر است.
ویژگی بارز پارچه‌های فاستونی رنگ‌های معمولا تیره یا خنثی آن‌ها است. همچنین بیشتر انواع این پارچه‌ها ساده است و طرح ندارد و طرح بعضی از آن‌ها به راه راه‌های ساده یا چهارخانه‌هایی در ابعاد مختلف محدود می‌شود. همین ویژگی‌ها فاستونی را به گزینه مناسبی برای دوخت دامن‌های رسمی و اداری تبدیل کرده‌اند.

پارچه کرپ

می‌توانیم بگوییم کرپ رایج‌ترین پارچه دامنی است که تنوع بسیار بالایی در مدل و رنگ دارد. کرپ نوعی پارچه لخت و لطیف است که از الیاف متنوعی مانند پنبه، ابریشم، الیاف مصنوعی یا ترکیب آن‌ها ساخته می‌شود.
کرپ انواع بسیار مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها نام‌های ویژه‌ای دارند و با ویژگی‌های خاص خود از سایر مدل‌های کرپ جدا می‌شوند.
ضخامت، نوع بافت پارچه، وزن و رنگ خصوصیات‌هایی هستند که با تفاوت خود، موجب تولید کرپ‌های متنوعی شده‌اند. چند نمونه از رایج‌ترین انواع این پارچه عبارت هستند از:
• کرپ باربی
• کرپ ژورژت
• کرپ خاوریاری
• کرپ شیفون
• کرپ حریر
ویژگی‌های خاصی که در کرپ‌ها وجود دارند و آن‌ها را به پارچه دامنی محبوب تبدیل کرده‌اند، از قرار زیر هستند:
• تقریبا همه انواع کرپ‌ها در مقابل چروک شدن مقاومت بسیار بالایی دارند.
• شستشوی آن‌ها بسیار راحت است.
• رنگبندی بسیار متنوعی دارند.
• قیمت آن‌ها مناسب است.
• کرپ‌های طرحدار در کنار نمونه‌های ساده می‌توانند نیاز همه سلیقه‌ها را برطرف کنند.

برای اطلاع بیشتر و خرید پارچه های کرپ کلیک کنید .

پارچه کرپ اسکاچی

پارچه ساتن

تصور همه ما از ساتن پارچه‌هایی براق و لطیف هستند که به‌هم خوردن آن‌ها به هم حس لغزندگی دارد. اما ساتن یک نوع الیاف خاص مانند ابریشم نیست که از بافتن آن پارچه‌ای با همین نام به‌دست آید.
بلکه ساتن‌ روشی ویژه برای بافت بوده که پارچه حاصل شده از آن نرم، براق و لطیف است. ساتن‌ها الیاف متنوعی دارند که ابریشم گران‌ترین نوع و نایلون یا الیاف پلی استر ارزان‌ترین مدل آن هستند.
این پارچه‌های لطیف و لخت که معمولا فرم بدم را بهتر نمایش می‌دهند برای دوخت دامن انتخاب بسیار مناسبی هستند. تنوع بالای آن‌ها به شما کمک می‌کند تا برحسب نیاز و کاربرد خود بهترین نمونه را انتخاب کنید.
چند نمونه از معروف‌ترین پارچه‌های ساتن را در فهرست زیر معرفی کرده‌ایم:
• ساتن آنتیک
• ساتن پشت کرپ
• ساتن کتان
• ساتن بارنت
• ساتن دوسش
بهتر است در هنگام خرید ساتن به‌عنوان پارچه دامنی به این نکته توجه داشته باشید که در اثر خیس شدن به‌سرعت لکه‌هایی روی آن ایجاد خواهند شد. پس توصیه می‌کنیم که از دامن‌های ساتن تنها برای مناسبت‌های خاص و مهمانی‌ها استفاده کنید، زیرا برای پوشیدن روزانه گزینه مناسبی نیستند.

پارچه مخمل

از میان گزینه‌های مناسب برای دوخت دامن می‌توانیم به مخمل به‌عنوان یک پارچه زیبا با ایستایی بسیار عالی اشاره کنیم. این پارچه پرزدار در گذشته جزو اجناس اعیانی به‌حساب می‌آمد و تنها طبقه بالای جامعه می‌توانستند از آن استفاده کنند.
دلیل این امر نیز بافت مخمل از ابریشم خالص و طبیعی بود اما امروزه با توجه به استفاده از الیاف مصنوعی در بافت مخمل، می‌توانید انواع این پارچه را با قیمت‌های مختلف تهیه کنید.
دامن‌های دوخته شده از پارچه مخمل به‌ویژه برای استفاده در فصول سرد سال بسیار مناسب و شیک هستند. البته باید در نگهداری و شستشوی این نوع پارچه نهایت دقت را به‌کار ببندید و از شستن آن با آب گرم یا شوینده‌های قوی خودداری کنید.
بسیاری از انواع پارچه دامنی مخمل در برابر چروک شدن بسیار مقاوم هستند اما ماندن آن‌ها در زیر فشار و استفاده طولانی مدت موجب ایجاد چروک‌های بزرگی در سطح پارچه خواهد شد. دسته‌بندی‌های مخمل‌ به‌شرح زیر است و از همه آن‌ها می‌توانید برای دوخت دامن استفاده کنید:
• مخمل ساده
• مخمل کویده
• مخمل برجسته
• مخمل کشی
• مخمل سوییت
• مخمل براق
• مخمل تخت

برای اطلاعات بیشتر و خرید پارچه مخمل کلیک کنید .

پارچه مخمل چاپی در طرح لویی ویتون

پارچه حریر

حریرها پارچه‌های نازک و لطیفی هستند که معمولا آن‌ها را از الیاف مصنوعی می‌بافند و با داشتن طرح‌ها و رنگ‌های متنوع گزینه‌های بسیار مناسبی برای دوخت انواع لباس زنانه و دامن به‌شمار می‌آیند.
استفاده از حریر برای دوخت دامن مناسب فصل تابستان یا مهمانی‌های دوستانه است. این پارچه‌ها معمولا بدن‌نما هستند، به‌همین دلیل در هنگام دوخت به آستر نیاز دارند. حریرها نیز مانند سایر پارچه‌هایی که در بالا معرفی کردیم انواع مختلفی به‌شرح زیر دارند:
حریر کرپ
• حریر ژورژت
• حریرکریشه
• حریر ژاکارد
• حریر کریستال
• حریر ابریشم
• حریر نخ
حریرها به ‌دلیل بافت حساس و نازکی که دارند، نیاز به مراقبت ویژه و متفاوت دارند و اتوکشی آن‌ها کار بسیار حساسی است. وزن بسیار کم پارچه‌های حریر یکی دیگر از عواملی است که آن‌ها را به انتخاب مناسبی برای دوختن دامن‌های متنوع و شاد تبدیل کرده است.
نکته دیگری که در هنگام خرید پارچه دامنی حریر باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب یک آستر مناسب، زیبا و راحت است. متاسفانه بسیاری از افراد به‌ دلیل دیده نشدن آستر اهمیت زیادی به آن نمی‌دهند و از پارچه‌های بی‌کیفیت برای این کار استفاده می‌کنند که در زیبایی پارچه حریر تاثیر منفی دارد.
به‌طور کلی آستری که انتخاب می‌کنید، باید دقیقا همرنگ پارچه حریر باشد تا به زیبایی طرح و رنگ آن آسیب نزند. همچنین به ‌دلیل تماس مستقیم آستر با پوست بهتر است از پارچه‌های لطیف و نرم مانند نخ، ابریشم یا ساتن استفاده کنید.

پارچه جین

جین یکی دیگر از موارد مناسب پارچه دامنی است که معمولا دختران جوان طرفدار تیپ اسپرت از آن استفاده می‌کنند. الیاف اصلی جین کتان خالص است اما امروزه از الیاف‌های دیگری نیز برای بافت بعضی از مدل‌های این پارچه استفاده می‌کنند.
پارچه جین در بدن کمی پف دارد، به‌همین علت دوخت دامن جین برای خانم‌هایی که اندام پری دارند مناسب نیست. در عوض پوشیدن دامن جین برای خانم‌های کشیده و لاغر انتخاب هوشمندانه‌ای است.

پارچه جین

سایر پارچه‌ها

نمونه‌هایی که در بالا نام بردیم رایج‌ترین انواع پارچه‌های دامنی بودند اما دوخت دامن تنها به این نوع پارچه‌ها محدود نیست. همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم شما می‌توانید با توجه به معیارهای بالا یکی از پارچه‌های زیر را نیز برای دوخت دامن خود استفاده کنید:
• توری
ریون
• کشمیر
• نخی

سخن نهایی

دامن یکی از جذاب‌ترین پوشش‌های زنانه است که به‌طور کلی ظاهر آن‌ها را می‌تواند متفاوت نشان دهد. طرح و نقش روی دامن‌ها جذابیت آن را دوچندان می‌کنند و زمان دوخت دامن از انواع پارچه‌ها می‌توانید استفاده کنید.
در مطلب بالا ما این پارچه‌ها و ویژگی‌های هر کدام را توضیح دادیم تا براساس نیاز خود بهترین پارچه دامنی را انتخاب کنید.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ