دانستنی های پارچه

انواع بافت پارچه

[vc_row][vc_column][ultimate_heading]

انواع بافت پارچه

[/ultimate_heading][ultimate_spacer height=”50″ height_on_mob_landscape=”30″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][ultimate_heading]برند دوک با سابقه طولانی در تولید پارچه های گردباف لباسی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد .

[/ultimate_heading][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][ultimate_spacer height=”70″][ultimate_heading margin_design_tab_text=””]

دنیای پارچه‌ها بسیار متنوع و شلوغ است. امروزه پارچه‌های فراوانی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند که هر کدام ویژگی منحصر به خود را دارند. یکی از زمینه‌هایی که سبب ایجاد تنوع در این دنیا می‎شود، بافت انواع پارچه است.

 

در گذشته پارچه‌ها با دست و ابزارهای ساده بافته می‌شدند و روش‌های بافت متنوع، پارچه‌های متفاوتی را پدید می‌آوردند. امروزه پارچه‌های مختلف توسط دستگاه‌های مخصوص و در کارخانه‌ها بافته می‌شوند اما صنعتی شدن پارچه‌بافی، در تولید انواع پارچه خللی ایجاد نکرده است.

 

در این مطلب قصد داریم انواع بافت پارچه را معرفی کنیم و در نهایت انواع پارچه‌ها را براساس نوع بافت آن‌ها بشناسیم. پس اگر به موضوعات نساجی و شناخت روش‌های بافت پارچه علاقه‌مند هستید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

درباره پارچه مناسب چهار فصل بیشتر بدانید .

[/ultimate_heading][ultimate_spacer height=”50″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/5″][ultimate_spacer height=”80″][vc_separator][ultimate_heading]برای مشاوره و اطلاع از قیمت های میتوانید با ما در تماس باشید یا به صفحه قیمت پارچه مراجعه بفرمایید .[/ultimate_heading][/vc_column][vc_column width=”3/5″][ultimate_spacer height=”20″][vc_single_image image=”3751″ img_size=”750*450″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][ultimate_spacer height=”50″][ultimate_heading]

بافت پارچه

[/ultimate_heading][ultimate_heading]

در همه پارچه‌های بافته شده با جنس و ویژگی‌های خاص، وجود دو دسته نخ به نام‌های تار و پود مشترک است. تار را نخ‌های طولی یک پارچه و پود را نخ‌های عرضی تشکیل می‌دهند. روش‌هایی را که این دو دسته نخ در هم تنیده می‌شوند تا پارچه تشکیل شود، انواع بافت می‌گویند.

 

پارچه کرپ اسکاچی یکی از انواع پارچه گردباف میباشد در باره این پارچه بیشتر بدانید .

 

در مجموع می‌توان انواع بافت‌های پارچه را به چند دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام از این چهار دسته زیرمجموعه‌های مختلفی دارند. دسته‌های عمده به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

 

بافت ساده یا تافته یک نوع اصلی از بافت پارچه است که در آن پودها به‌طور منظم و یکی در میان در زیر و سپس روی تار قرار می‌گیرند. در پارچه‌های با بافت ساده یا تافته شاهد استقامت بسیار بالای پارچه هستیم، زیرا بافت‌ها از پیوستگی بالایی برخوردار هستند و تراکم زیادی نیز دارند.

 

بافت ساتن یا ساتین نیز یکی دیگر از بافت‌های اصلی است که در آن تراکم تار و پود بسیار زیاد است. در این نوع بافت هر یک از نخ‌های پود دست کم از روی چهار نخ تار عبور می‌کند و در هر تار و پود تنها یک پیوستگی به‌چشم می‌خورد.

 

بافت سرژه یکی از سخت‌ترین و دشوارترین بافت‌های موجود است که در آن تار و پود دست کم دو و حداکثر چهار مرتبه از یکدیگر عبور می‌کنند و به‌صورت خط‌های مورب و برجسته از روی پارچه قابل تشخیص هستند.

 

درباره انواع پارچه پاییزی بیشتر بدانید .

[/ultimate_heading][ultimate_spacer height=”50″][vc_single_image image=”3750″ img_size=”large” alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][ultimate_spacer height=”50″][ultimate_heading]

انواع بافت ساده

[/ultimate_heading][ultimate_heading]

همان‌طور که اشاره کردیم بافت ساده یکی از تقسیم‌بندی‌های کلی انواع بافت پارچه است که خود می‌تواند دربردارنده انواع دیگری باشد. زیرمجموعه‌های بافت ساده عبارت هستند از:

 

بافت ریپس

 

تغییر تار و پود بافت ساده و گسترش دادن بافت سبب ایجاد بافت ریپ یا ریپس خواهد شد. خود بافت ریپ به سه نوع بافت زیر تقسیم خواهد شد:

 

بافت ریپ تار یا بافت طولی در نتیجه بسط و گسترش در تارها ایجاد می‌شود.

بافت ریپ پود یا بافت عمودی حاصل بسط در جهت پودهای پارچه است.

اگر بافت پارچه در هر دو جهت تار و پود گسترش یابد، بافت حصیری یا بافت پاناما به‌دست می‌آید.

 

انواع بافت ساتین

 

در بسیاری از موارد به اشتباه ساتن به‌جای ساتین استفاده می‌شود، این در حالی است که ساتن به بافت ساتینی گفته می‌شود که از نخ پنبه‌ای ساخته شده باشد. خود بافت ساتین به دو نوع ساتین منظم و ساتین غیرمنظم تقسیم شده است.

 

انواع بافت سرژه

 

اگر الیاف پارچه در جهت عرض آن موجب به‌وجود آمدن خطوط طولی شوند، بافت سرژه انجام خواهد شد. برای اجرای بافت سرژه به بیش از دو نخ نیاز است. سرژه انواع مختلفی دارد و تعداد نخ‌های تار و پود در آن‌ها در انواع مختلف، متفاوت شناخته می‌شود.

 

به‌عنوان مثال در بافت سرژه معمولی تعداد نخ‌های استفاده شده برای تار و پود با یکدیگر برابر هستند و این موضوع سبب می‌شود تا خط‌های مایل ایجاد شده روی پارچه، در هر دو جهت طول و عرض قابل تشخیص و مشاهده باشند.

بافت سرژه خود مشتقات فراوانی دارد که در فهرست زیر بعضی از مهم‌ترین‌ نمونه‌های آن را مشاهده خواهید کرد:

بافت سرژه جناغی

بافت سرژه ترکیبی

بافت سرژه لوزی یا الماسی

بافت سرژه قوسی

بافت سرژه گاربادین

 

درباره پارچه ملانژ دوک که از انواع پارچه گردباف میباشد بیشتر بدانید .

[/ultimate_heading][ultimate_spacer height=”50″][vc_single_image image=”3752″ img_size=”large” alignment=”center” style=”vc_box_rounded”][ultimate_spacer height=”50″][ultimate_heading]

سایر بافت‌های موجود

[/ultimate_heading][ultimate_heading]

علاوه بر سه دسته کلی بافت که در بالا نام بردیم، انواع دیگری از بافت وجود دارند که تقریبا می‌توان گفت جزو هیچ یک از این سه بافت نیستند و خود انواع دیگری را تشکیل می‌دهند. چند نمونه از دیگر انواع بافت پارچه به شرح زیر هستند:

 

بافت توری

بافت کرد

بافت کائوچو

بافت کرپ تاری

بافت کرپ پوری

بافت دانه گندمی

[/ultimate_heading][ultimate_spacer height=”50″][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *