دانستنی های پارچه

پارچه کتان چیست و چه کاربردی دارد؟

پارچه کتان که یکی از پرکاربردترین موارد در صنعت پوشاک است و لقب پادشاه پارچه‌ها را دارد، از گیاهی به همین نام درست می‌شود. تولیدی‌های پوشاک معمولا از این پارچه برای دوخت انواع لباس‌های زنانه استفاده می‌کنند و کتان جزو پرفروش‌ترین کارهای آن‌ها است.

در ادامه این مطلب بیشتر با ویژگی‌های این پارچه، نحوه تولید و کاربرد آن آشنا خواهید شد. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پارچه کتان چیست؟

غیر ممکن است که تا حالا لباسی از جنس کتان نخریده باشید، چون لباس‌های کتانی در بازار به‌وفور دیده می‌شوند، خوش‌دوخت و خوش‌پوش هستند و طرفداران زیادی دارند.

انواع شلوارهای مردانه، زنانه و بچه‌گانه موجود در بازار از همین جنس هستند، چون این پارچه از قدیم تا حالا در صنعت تولید پوشاک وجود داشته است و سابقه دیرینه‌ای دارد. اقوام مختلفی در طول تاریخ از این پارچه استفاده می‌کرده‌اند، اولین نمونه‌های کتان رنگ شده در غارهای ماقبل تاریخ در گرجستان یافته شده‌اند.

این پارچه از الیاف کتان تهیه می‌شود، کتان گیاهی با ساقه کوتاه و گلدار است و الیاف به‌دست آمده از آن الیاف طبیعی محسوب می‌شود. البته به ‌عمل آوردن این گیاه در قدیم سخت بوده است، همچنین پارچه‌هایی با رنگ یکنواخت به‌سختی از آن تهیه می‌شد.

به ‌خاطر تولید سخت آن، در گذشته پارچه‌ای بسیار گران‌قیمت و لوکس محسوب می‌شد و مصریان باستان از آن استفاده می‌کردند.

انواع پارچه کتان

پارچه کتانی انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع فرآیند تولیدی و ترکیباتی که حین تولید به‌کار می‌رود، نوع کتان تعیین خواهد شد.

کتان نخی

کتان نخی یکی از انواع پارچه‌های کتان است که مقاومت خوبی دارد، در تولید آن از نخ استفاده می‌شود و به‌خوبی می‌تواند جریان هوا را از خود عبور دهد. در نتیجه برای افرادی که پوست حساسی دارند مناسب خواهد بود.

کتان کش

کتان کش که مقاومت بالایی دارد، از لحاظ ویژگی بسیار شبیه پارچه پنبه‌ای است و ماندگاری بالایی دارد. حالت کشسانی، قابلیت چروک شدن و آبرفت از دیگر ویژگی‌های کتان کش است. البته به‌راحتی می‌توانید آن را اتو کنید.

کتان کاغذی

پارچه کتان کاغذی بیشتر شبیه لنین است اما درصد متفاوتی از پنبه، ویسکوز و پلی استر در آن به‌کار رفته است. این نوع کتان پارچه‌ای سبک، زیبا و مقاوم است.

کتان کریستال

کتان کریستال نیز نوع دیگری از کتان است، ایستایی خوبی دارد و همین ویژگی باعث محبوبیت آن شده است.

کتان صابونی

کتان صابونی یکی از انواع باکیفیت این پارچه است که استفاده زیادی در تولید پوشاک دارد. این پارچه جنس براقی دارد و برای فصول گرم سال انتخاب مناسبی خواهد بود.

ویژگی‌های پارچه کتان

کتان ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد:

خنک، نفوذپذیر و منعطف

چون در تهیه این پارچه از الیاف طبیعی استفاده می‌شود، محصول به‌دست آمده بسیار نفوذپذیر، خنک و قابل انعطاف است. کتان خیلی زودتر از پارچه‌های پنبه‌ای خشک می‌شود و این ویژگی وجه تمایز آن با پنبه است.

پس استفاده از کتان می‌تواند برای فصول گرم سال مناسب باشد، رنگ‌های متنوع و تابستانی این پارچه جذابیت‌های زیادی دارند و هر سلیقه‌ای را جذب می‌کنند. البته ضخامت پارچه کتان در تمام منسوجات یکسان نیست و فرق دارد. در نتیجه می‌توانید با توجه به نوع لباستان، از انواع ضخیم یا نازک آن استفاده کنید.

مقاوم در برابر رطوبت

کتان پارچه‌ای مقاوم در برابر رطوبت است. چون این پارچه وقتی مرطوب می‌شود، 20 درصد بیشتر از حالت خشک قدرت دارد. در نتیجه عملیات مکانیکی در هنگام ریسندگی را به‌خوبی تحمل می‌کند.

استحکام در مقابل کشش

شاید باورتان نشود اما پارچه کتان مقاومت بالایی دارد و حتی از پارچه پنبه‌ای محکم‌تر است. چون در ساختار کتان کریستالین به ‌مقدار زیاد وجود دارد.

مقاوم در برابر حرارت

این جنس دمای تا حدود 120 درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند و تجزیه‌ نخواهد شد. فقط ممکن است رنگ آن زرد شود، پس در مقابل حرارت پارچه مقاومی است.

شستشوی آسان

پارچه‌های کتان ظرافت خاصی دارند و همین موضوع باعث می‌شود برای تولید پوشاک تابستانی مناسب باشند. تمیز کردن و شستشوی این پارچه راحت است، چون بافتی طبیعی و گیاهی دارد. پس نگران این موضوع نباشید و خیلی سریع و آسان می‌توانید لکه‌هایی را که روی لباستان ایجاد می‌شود، از بین ببرید.

کاربرد پارچه کتان برای تولید محصول

پارچه کتان کاربردهای زیادی دارد اما یکی از پرکاربردترین مصارف آن در تولید پوشاک زنانه، مردانه و بچه‌گانه است. به‌ دلایلی که ذکر کردیم، این پارچه طرفداران زیادی دارد و همواره مورد توجه تولیدی‌ها بوده است. البته از کتان در صنایع دیگری نیز استفاده می‌کنند، برای مثال برای ساخت وسایل دکوری کاربرد زیادی دارد. کتان پارچه‌ای زیبا برای تولید پرده، روکش مبل، کوسن و ملحفه است.

همچنین این پارچه در تهیه و تولید کیف، حوله و دستمال نیز به‌کار می‌رود. کتان به ‌خاطر جنسی که دارد، پارچه‌ای آبگیر و منعطف است. در نتیجه در زمینه‌های مختلف قابل استفاده است.

مراقبت از پارچه کتان

هر پارچه‌ای نیاز به یک سری مراقبت‌ها دارد که باید قبل از استفاده بدانید. زمان نگهداری از پارچه کتان به نکات زیر دقت کنید:

نحوه شستشوی پارچه کتان

گفتیم که پارچه کتان شستشوی راحتی دارد، لکه‌های آن به‌سادگی پاک می‌شوند و پارچه‌ای مقاوم است. کافی است از شوینده مناسبی استفاده کنید تا ببینید به چه راحتی لکه‌های آن از بین می‌روند.

نحوه اتوکشی کتان

کتان پارچه‌ای است که زود چروک می‌شود و مرتب نیاز به اتوکشی دارد، پس بهتر است مراقبت‌های لازم حین اتوکشی را بدانید. البته بهتر است لباس‌های کتانی را همیشه آویزان کنید تا کمتر چروک شوند و نیاز کمی به اتو کردن داشته باشند، به ‌این ترتیب ماندگاری لباستان بیشتر خواهد شد.

اتوکشی کتان خیلی راحت است، چون چروک‌های آن خیلی زود با اتو باز می‌شود. بهتر است حین اتو کردن پارچه‌ای نازک و مرطوب روی آن بیاندازید و از روی پارچه اتو بکشید.

سخن نهایی

در مطلب بالا ویژگی‌های پارچه کتان را توضیح دادیم تا به کمک آن‌ها بهتر می‌توانید از این پارچه مراقبت کنید. کتان واقعا پارچه‌ای ظریف، با دوام و بسیار خوش‌دوخت است و می‌تواند آراستگی ظاهری شما را دوچندان بیشتر نشان دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *