دانستنی های پارچه

پارچه های تخت باف چه پارچه‌هایی هستند

در صنعت نساجی به هر منسوجی که در فرآیند بافت تهیه می‌شود، پارچه بافته شده می‌گویند. در واقع پارچه لایه‌ای منعطف است که با نخ، الیاف طبیعی یا مصنوعی بافته می‌شود. در این بین نوع نخ، الیاف، ساختار و نحوه قرارگیری آن‌ها کنار یکدیگر موجب تغییرات فیزیکی پارچه می‌شود.

پارچه های تخت باف جزو پارچه‌های مرغوبی هستند که به‌خاطر شیوه بافتی که دارند به این نام معروف هستند. تا انتها با ما همراه باشید تا با بافت انواع پارچه آشنا شوید.

شیوه بافت پارچه

پارچه را با در هم تنیدن نخ‌ها به‌شکل عمودی و افقی می‌بافند که به این سطرهای عمودی و افقی، تار و پود گفته می‌شود. یکی از آسان‌ترین روش‌های بافت پارچه، شیوه تافته است که در این روش نخ‌های تار و پود به‌شکل ضربدری از درون یکدیگر رد می‌شوند تا پارچه به‌وجود بیاید.

بافت تافته دقیقا مانند خانه‌های یک شطرنج است که نخ‌های تار و پود از بین یکدیگر عبور کرده‌اند. این بافت یکی از شیو‌های بافت‌ پایه است که به همین روش بافته می‌شود و بسیاری از پارچه‌ها از همین الگو پیروی می‌کنند.

برای مثال برای بافت پارچه برزنت نیز از همین بافت تافته استفاده می‌کنند اما در حالات خاص مانند لباس جودو بافت پاناما به‌کار می‌برند.

انواع بافت پارچه چیست؟

بافت پارچه شیوه‌های مختلفی دارد که پارچه‌ های تخت باف نیز با یکی از همین روش‌ها بافته می‌شوند. حالا بهتر است یاد بگیرید که چطور طرح بافت پارچه عوض می‌شود.

گفتیم تافته به‌شکل صفحه شطرنج بافته می‌شود و نخ‌های تار و پود یکی در میان از بین یکدیگر رد می‌شوند. اما اگر نخ‌ها به‌شکل دو در میان، سه در میان و یا حالت‌های دیگر از بین یکدیگر رد شوند، بافت پارچه عوض خواهد شد.

پس در واقع با توجه به تغییر تعداد و شیوه تنیدن نخ‌های تار و پود در یکدیگر، با هر شیوه‌ای می‌توان بافت جدیدی در پارچه ایجاد کرد. سه بافت اصلی پارچه وجود دارد که عبارت هستند از:

  • بافت سرژه
  • بافت ساتن
  • بافت ساتین

پارچه تخت باف چیست؟

شیوه بافت این پارچه که با ماشین‌های تخت باف تهیه می‌شود به ‌این شکل است که چله‌گذاری در تمام پارچه‌ها یکسان انجام خواهد شد، در واقع تفاوت در نوع پودگذاری پارچه‌ها است که طرح‌های متنوعی به‌وجود خواهد آورد.

برای این‌که مفهوم چله‌گذاری را درک کنید یک قرقره ساده نخ را در نظر بیاورید، در این قرقره یک نخ به دور قرقره تنیده شده است تا قرقره پر شود. حالا قرقره بزرگی را تصور کنید که به‌جای یک نخ، سه هزار نخ به دور آن پیچانده شده است. به چنین کاری چله‌گذاری گفته می‌شود، پس یک دوک بزرگ داریم که تعداد زیادی نخ در کنار یکدیگر روی آن پیچیده می‌شوند. این نخ‌ها در واقع همان نخ‌های تار در پارچه هستند.

پس از آماده شدن چله، آن را پشت ماشین بافت می‌گذارند تا نخ‌های مورد نیاز در بافت پارچه را تامین کنند.

ماشین تخت باف

امروزه تقاضا برای خرید این ماشین‌های بافندگی زیاد شده است و این حجم از استقبال و رشد در خریدشان تعجب‌آور خواهد بود. دلیل چنین چیزی را می‌توان در اقتصاد پیدا کرد، همچنین تقاضا برای البسه حلقوی بسیار بالاتر رفته است و این دستگاه‌ها جای ماشین‌های دستی قدیمی را گرفته‌اند.

اولین ماشین تخت باف در سال 1865 توسط لمب در آمریکا ساخته شد، گیج ماشین‌های تخت باف از 5 تا 14 سوزن در یک اینچ است. البته ماشین‌هایی با گیج 2.5 و 18 هم ساخته می‌شود.

ماشین‌هایی که پارچه های تخت باف با آن‌ها درست می‌شود، معمولا دو صفحه شیاردار ثابت دارند که سوزن‌ها درون شیارها قرار می‌گیرند و پایه‌های سوزن به ‌واسطه بادامک‌ها، فرمان حرکت سورن را خواهند گرفت.

دسته‌بندی ماشین‌های تخت باف

ماشین‌های تخت باف به دو دسته کلی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • تخت باف دستی که شامل ماشین‌های تخت باف یک رو سیلندر و دو رو سیلندر هستند.
  • ماشین تخت باف موتوری که شامل تخت باف دو رو سیلندر و تخت باف دوبله سیلندر هستند. زاویه بین دو سوزن در این ماشین‌ها 180 درجه است و سوزن دو سر زبانه دار برایشان استفاده می‌شود. این ماشین‌ها به ‌شکل تک سیستم، دوبله سیستم و سه سیستم در بازار وجود دارند.

تنوع بافت در ماشین‌هایی که برای پارچه های تخت باف به‌کار می‌رود بسیار زیاد است و آسان بودن کار با آن‌ها یکی از مزایای این ماشین‌ها نسبت به ماشین‌های حلقوی پودی به‌شمار می‌رود.

قسمت‌های مختلف ماشین تخت باف

ماشین بافت پارچه های تخت باف که دو رو سیلندر است از قسمت‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • بسته نخ
  • وسیله کنترل کشش
  • فنر پیچشی
  • نخ بر
  • سوزن زبانه‌دار
  • صفحه بادامک
  • فنر سوزن
  • وزنه
  • شانه پارچه

ماشین‌های تخت باف ساده، طرح و بافت‌های ساده تولید می‌کنند که با استفاده از حالات متنوع بادامک‌های بالا برنده بالایی و پایینی و نوع سوزن که پایه بلند یا کوتاه باشد، بعضی بافت‌های ساده تولید می‌شوند.

پارچه ‌های تخت باف

پارچه ‌های تخت باف کیفیت مرغوبی دارند و استانداردهای بین‌المللی در آن‌ها رعایت می‌شود. استفاده از مواد اولیه مرغوب ارزش رقابتی بالایی ایجاد کرده است و همچنان بازار خوبی برای این نوع پارچه‌ها فراهم خواهد بود.

چه نوع پارچه های تخت بافی وجود دارد؟

فروش پارچه های تخت باف در بازار بسیار زیاد و رقابتی است. این پارچه شامل پارچه کوردی، کش بافت، طرح لی، گیپور و چهارخانه می‌شود.

قیمت پارچه های تخت باف بر حسب کارخانه تولید کننده، نوع نخ و الیاف به‌کار رفته در بافت آن‌ها متغیر است. سعی کنید برای خرید پارچه فروشگاه‌های معتبری پیدا کنید تا محصول خوبی به شما عرضه کنند.

سخن نهایی

در این مطلب سعی کردیم پارچه های تخت باف و شیوه بافت آن‌ها را برایتان شرح دهیم تا به همراه آن با انواع بافت و ماشین‌های بافندگی آشنا شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *