دانستنی های پارچه

پارچه نوبوک چیست و چه کاربردی دارد

پارچه نوبوک که با نام چرم نبوک نیز شناخته می‌شود، از نظر ظاهری مشابه با چرم جیر است. این پارچه از لایه بیرونی پوست حیوانات به‌دست می‌آید و دوام بیشتری نسبت به چرم جیر دارد. محصولاتی که با این پارچه تهیه می‌شوند، بسیار لوکس هستند و با قیمت گرانی در بازار به ‌فروش می‌رسند.

پارچه نبوک با نام چرم مینیاتوری نیز در بازار شناخته می‌شود. روی این پارچه برش خورده و صیقل داده شده است. الیاف پروتئینی گون‌ها باعث ایجاد سطح مخملی روی چرم شده است. چرم نبوک ظاهر بسیار زیبایی دارد و از آن برای تولید محصولات چرمی استفاده می‌کنند.

در ادامه به بررسی این سوال که پارچه نوبوک چیست می‌پردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

روش تهیه چرم نبوک

برای تولید این چرم از بیرونی‌ترین لایه پوست حیواناتی مثل گوساله یا گاو استفاده می‌کنند. لایه بیرونی چرم نسبت به لایه داخلی آن که برای تهیه جیر استفاده می‌کنند، مقاومت بیشتری دارد.

در فرآیند تولید ممکن است لایه بیرونی چرب عیب و نقص ظاهری داشته باشد، به‌همین دلیل روی آن را سنباده می‌زنند تا ظاهری یک دست پیدا کند. پس از انجام این کار چرم حالت مخملی پیدا می‌کند. در نهایت برای زیبایی چرم به رنگ آمیزی آن می‌پردازند تا برای تولید محصولات مختلف به تولیدکنندگان عرضه کنند.

چرم نبوک از چرم جیر مقاومت بسیار بیشتری دارد و از چرم درجه یک تهیه می‌شود. این چرم سطح نسبتا ناهمواری دارد. به‌همین علت نسبت به سایر چرم‌ها در برابر آلودگی و لک شدن آسیب پذیرتر است و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد.

این پارچه رنگ پذیری بسیار خوبی دارد و به دلیل همین ویژگی در رنگ‌های بسیار متنوعی در بازار موجود است. الیاف چرم نبوک به‌راحتی تغییر جهت می‌دهد و سطح آن بسیار نرم است.

ویژگی‌های چرم نبوک

با مالش سطح چرم نوبوک تغییر رنگ جزئی مشاهده خواهید کرد و جهت پرز‌های کوتاه آن تغییر می‌کند. پس از استفاده طولانی مدت از پارچه نوبوک روی آن پینه می‌بندد که می‌توانید‌ آن‌ها را با استفاده از سنباده زدن از بین ببرید.

این پارچه جلوه بسیار زیبایی دارد. بر خلاف سایر چرم‌ها که سطح بسیار صیقلی دارند، کافی است تا این چرم را هر از چند گاهی تمیز کنید. مقاومت خوب پارچه نوبوک باعث می‌شود تا بیشتر از آن برای تولید کفش استفاده کنند.

بد نیست بدانید که از نظر تاریخی نبوک از پوست گوزنن ساخته می‌شد و در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی در بازار ایالت متحده آمریکا خرید و فروش می‌شد. در اوایل تولید این پارچه استفاده از آن رواج چندانی نداشت تا این‌که دوک ویندزور در سفر سلطنتی به ایالت متحده از نوبوک در استایل خود استفاده کرده بود.

پس از این ‌سفر استفاده از این چرم در بین مردم به ویژه افراد ثروتمند رواج زیادی پیدا کرد. امروزه برای تولید نبوک از لایه بیرونی پوست گوساله استفاده می‌کنند. باید بدانید که نبوک قیمت گران‌تری نسبت به جیر دارد.

چرم نبوک از نمونه‌های چرم دانه کامل است، به‌همین دلیل کیفیت بالا و طول عمر بسیار خوبی دارد. کیفیت ساخت این محصول عالی است و از آن در تولید پوشاک‌هایی که برای فصل‌های سرد سال مناسب هستند استفاده می‌کنند.

نمای ظاهری این چرم بسیار لوکس است و ظاهری مخملی و نرم دارد. با کشیدن دست بدون رطوبت روی سطح این چرم الیاف آن تغییر حالت می‌دهد.

این چرم دیر لک می‌پذیرد اما تمیز کردن آن کار خیلی آسانی نیست، به ویژه اگر گلی شده باشد. از طرفی در مناطقی که دارای آب و گل هستند، استفاده از کفش نبوک گزینه مناسبی نخواهد بود. روغن و موادی که جنس چرب دارند روی این پارچه لک به جا می‌گذارند.

روش نگهداری از پارچه نوبوک

برای مراقبت از این پارچه کافی است تا یک برس تمیزکننده مخصوص داشته باشید تا همیشه سطح کفش خود را پاک و مرتب کنید. ابتدا روی سطح کفش را با یک پارچه پاک کنید و سپس روی آن برس بکشید. می‌توانید در هنگام برس کشیدن کمی آن را نم‌دار کنید.

همچنین برای مراقبت بهتر از محصولی که جنس آن از چرم نبوک است، می‌توانید از اسپری ضدآب و باکیفیت استفاده کنید.

تا زمانی که کالاهای چرمی شما کاملا کثیف نشده‌اند، بهتر از سطح آن‌ها را خیس نکنید. برس مخصوص را به صورت دایره‌ای روی سطح کیف یا کفش بکشید. به هیچ عنوان روی این محصولات براق‌کننده و واکس نزنید.

کاربردهای پارچه نوبوک

از این پارچه معمولا برای تولید کفش، ژاکت، کیف پول، کیف دستی، کیف مسافرتی، کیف رودوشی، رویه مبلمان، چکمه و کفش اداری استفاده می‌کنند.

مزایای چرم نبوک

اگر می‌خواهید چرم نبوک تهیه کنید، از مزایای زیر آن می‌توانید بهره ببرید:

  • از چرم دانه بالا ساخته شده و دوام بسیار عالی دارد.
  • این چرم نرم است و قابلیت تنفس بیشتری نسبت به سایر چرم‌ها مثل جیر دارد.
  • سطح این چرم دیر کثیف می‌شود و تنها گاهی نیاز به تمیز کردن دارد.

سخن نهایی

پارچه نبوک یک پارچه چرمی و جزو گران قیمت ترین محصولات موجود در بازار است. از این پارچه معمولا برای تولید کیف و کفش و رویه مبل استفاده می‌کنند که این محصولات جنس بسیار خوبی دارند.

چرم نبوک امروزه از پوست گوساله با استفاده از سمباده‌کشی تولید می‌شود. برای دوام بیشتر محصولاتی که از این جنس تهیه شده‌اند حتما به نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم توجه ویژه داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *