دانستنی های پارچه

پارچه فاستونی چیست چه کاربردی دارد

پارچه فاستونی

یکی از محبوب‌ترین پارچه‌هایی که در ایران و کارخانه‌های شهر اصفهان، با کیفیت بسیار بالا تولید می‌شود، پارچه فاستونی است. این پارچه قدیمی از الیافی خاص بافته می‌شود و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد.

فاستونی بیشتر برای دوخت کت و شلوار، یونیفرم مدارس، اداره‌ها، موسسات، شرکت‌ها، مانتو و دامن مجلسی کاربرد دارد. در این مطلب با این پارچه و کاربرد آن بیشتر آشنا خواهید شد.

فاستونی چیست؟

فاستونی در واقع در بوستون آمریکا تولید می‌شد و به آن پارچه بوستونی می‌گفتند، اما کلمه فاستونی، روسی است و معنای همان بوستون را می‌دهد. این پارچه از روسیه وارد کشورمان شد و در ایران با نام فاستونی شناخته می‌شود.

راه تشخیص پارچه فاستونی

یکی از راه‌های تشخیص فاستونی پشمی و پلی استر ویسکوز، سوزاندن پارچه است. مسلما بوی پشم سوخته بویی مانند کله‌پاچه خواهد داشت که قابل تشخیص است، اما فاستونی پلی استر ویسکوز هنگام سوختن بوی پلاستیک می‌دهد.

مزیت پارچه فاستونی

کیفیت پارچه فاستونی به درصد و میزان پشم به‌کار رفته در آن بستگی دارد، البته مرغوب بودن آن به‌خاطر وجود پشم نیست. پشم به‌کار رفته در این پارچه از گوسفندانی با نژادهای مختلف به‌دست می‌آید. پشم جزو الیافی است که مقاومت زیادی دارد و هوای متراکم را در خود نگه خواهد داشت. در نتیجه تغییر دما روی بدن فرد تاثیری ندارد.

پشم رنگ‌پذیری خوبی دارد، در برابر اشتعال مقاوم و عایقی برای صدا است، همچنین پشم امواج ماورای بنفش را از خود عبور می‌دهد.

در بافت پارچه فاستونی از پشم و الیاف مصنوعی با درصدهای متفاوتی استفاده می‌شود، اما درصدهای 45 به 55، 25 به 75، 20 به 80 و 10 به 90 بیشتر تولید می‌شوند و مصارف آن‌ها بالاتر است. همیشه عدد کمتر نشان‌دهنده میزان پشم در فاستونی است. در ادامه سایر مزایای فاستونی را مشاهده می‌کنید:

  • قابل تنفس
  • مقاوم در برابر آب و باد
  • باقی ماندن خط اتو به مدت طولانی

معایب فاستونی

هر پارچه یک سری مزایا و معایب دارد که در این‌جا به معایب این پارچه نیز اشاره می‌کنیم:

  • چروک‌پذیری
  • ساییده شدن
  • براق شدن

کاربرد پارچه فاستونی چیست؟

گفتیم که این پارچه یکی از پرکاربردترین و معروف‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس زنانه و مردانه است. این پارچه برای تولید کت و شلوار بی‌نظیر است و اعتماد‌به‌نفس خاصی در فرد ایجاد می‌کند. از این پارچه در کل دنیا برای تولید کت و شلوارهای باکیفیت استفاده می‌شود.

برندهای بسیار معروف خارجی از پارچه فاستونی برای تولید پوشاک آقایان استفاده می‌کنند، در ایران نیز برندهای هاکوپیان، ماکسیم، گراد و ایکات از همین پارچه در تولید کت و شلوار بهره می‌برند.

کت و شلوارهای رسمی و مجلسی از جنس فاستونی بسیار خوش‌دوخت و خوش‌فرم هستند. این پارچه برای کت و شلوار یا کت و دامن زنانه نیز کاربرد زیادی دارد.

نحوه تولید پارچه فاستونی

فاستونی پارچه ای است که از الیاف طبیعی و حیوانی مانند پشم یا الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا ترکیب پشم و کرک و حتی گاهی نخ درست می‌شود. این پارچه ساده برای دوخت انواع لباس‌های زنانه و مردانه به‌کار می‌رود. عرض آن در ایران 150 سانتی‌متر است و در طرح‌های ساده یا چهارخانه تولید می‌شود.

برای تولید فاستونی از دو نخ رینگ و سایرو نیز استفاده می‌کنند که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برای مثال پارچه فاستونی که با نخ سایرو درست می‌شود، ضریب اصطکاک، ضخامت و مقاومت بیشتری دارد.

البته این دو نوع پارچه شباهتی نیز با یکدیگر دارند و آن سختی خمش یکسان آن‌ها است.

انواع فاستونی

گفتیم که پارچه فاستونی انواع مختلفی دارد، چون از الیاف مختلفی تولید می‌شود، در ادامه با انواع این پارچه آشنا می‌شوید:

پارچه فاستونی پشمی

در این پارچه پشم بیشتری به‌کار می‌رود، در نتیجه پارچه‌ای عالی برای فصول سرد سال است. بافت این نوع فاستونی لطیف و سنگین است و چروک می‌شود.

به‌دلیل استفاده از درصد پشم بیشتر در این نوع فاستونی، با بدن انسان بسیار سازگار خواهد بود.

فاستونی پشمی پلی استر

پارچه فاستونی پشمی پلی استر دوام خوبی دارد، چروک‌پذیری کمتری نسبت به نوع قبلی خواهد داشت و قیمت آن نیز کمتر است. اگر به دنبال پارچه‌ای هستید که به‌راحتی شسته شود، این نوع فاستونی را انتخاب کنید.

پارچه فاستونی تولید شده از الیاف مصنوعی

ارزان‌قیمت‌ترین نوع فاستونی از الیاف مصنوعی تهیه می‌شود، چروک‌‌پذیری خیلی کمی دارد و برای دوخت انواع یونیفرم‌ها مناسب است.

نوعی از این پارچه کاملا از الیاف مصنوعی تولید می‌شود و به آن شبه فاستونی می‌گویند که باید به آن دقت کنید.

قیمت پارچه فاستونی

همان‌طور که می‌دانید قیمت نخ و الیاف طبیعی یا مصنوعی با یکدیگر فرق دارد. پارچه فاستونی نیز در وزن‌های مختلفی تولید می‌شد، در نتیجه قیمت آن با میزان پشم به‌کار رفته در آن و نخ فاستونی ارتباط مستقیمی دارد.

قیمت عمده این پارچه نیز به میزان پشم، تراکم پارچه، وزن و هزینه حمل‌و‌نقل بستگی دارد. همچنین وجود واسطه‌ها در افزایش و تفاوت قیمت این پارچه موثر خواهد بود.

خرید پارچه فاستونی

اگر فقط چند متر پارچه نیاز دارید می‌توانید آن را از فروشگاه‌های معتبر شهر خود تهیه کنید. برای خرید عمده نیز اگر کمی اطلاعات و تجربه داشته باشید و در مورد توزیع و فروش شرکت‌ها بدانید، می‌توانید به‌راحتی به‌شکل اینترنتی خرید کنید.

امروزه نمایندگی‌های زیادی در سطح کشور برای فروش پارچه فاستونی وجود دارد و فروش اینترنتی پارچه نیز روبه گسترش است.

سخن نهایی

در این مطلب با پارچه فاستونی، انواع و کاربرد آن آشنا شدید و مزایای استفاده از این پارچه را دانستید. فاستونی یکی از معروف‌ترین پارچه‌هایی است که در ایران نیز تولید می‌شود و برای تهیه آن از پشم گوسفند و پلی استر استفاده می‌کنند.

این پارچه برای دوخت انواع لباس‌های رسمی و مجلسی کاربرد دارد و در هر جای کشور که باشید می‌توانید آن را خیلی راحت تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *