دانستنی های پارچه

پارچه شیفون و کاربردهای آن

یکی از محبوب‌‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس پارچه شیفون است. این پارچه ظاهر بسیار زیبا و کیفیت بالایی دارد و جنس آن مشابه با کرپ و حریر است. این پارچه با پنبه، ابریشم یا الیاف مصنوعی به مرحله تولید می‌رسد. پارچه شیفون ساده در بین خریداران محبوبیت زیادی دارد.

کارخانه‌های زیادی در زمینه تولید این نوع پارچه فعالیت دارند که بعضی از آن‌ها پارچه شیفون طرح دار نیز به بازار عرضه می‌کنند. در ادامه به معرفی بیشتر پارچه شیفون می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

پارچه شیفون چیست؟

برای تولید این پارچه از الیاف ابریشم استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که پارچه‌هایی که با ابریشم خالص به مرحله تولید می‌رسند، با قیمت بسیار گران‌تری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. البته در بافت نوع ارزان‌تر این پارچه از پلی استر و پنبه نیز استفاده می‌کنند که باعث می‌شود با قیمت ارزان‌تری به فروش برسد.

جالب است بدانید که شیفون لغتی فرانسوی است و در زمان‌های گذشته این نوع پارچه تنها توسط قشر ثروتمند مردم اروپا مصرف می‌شد.

تا قبل از سال ۱۹۳۸ این پارچه با ابریشم خالص تولید می‌شد. در سال‌های بعد با کشف و تولید نایلون الیاف این پارچه تغییر کرد و در آن از پلی استر استفاده کردند. قیمت پارچه شیفون در بازار نسبت به سایر پارچه‌ها کمی گران‌تر است. البته همان‌طور که گفتیم این نوع پارچه انواع مختلفی دارد که قیمت‌های آن‌ها با هم متفاوت است.

ویژگی‌های پارچه شیفون

این نوع پارچه شفاف است و بدن شخص با آن نمایان می‌شود. روی این نوع پارچه طرح‌های مربعی شکل یا مشبک بسیار ریزی به چشم می‌خورد. باتوجه به شفافیت این نوع پارچه باید در هنگام دوخت لباس از آستر استفاده کنید.

پارچه شیفون بسیار درخشان است و در مقایسه با بعضی از پارچه‌های دیگر جلوه بسیار زیباتری به لباس شما می‌بخشد. پارچه شیفون بسیار سبک است اما استحکام بسیار خوبی دارد. رنگ پذیری این پارچه نیز ‌بسیار عالی است، به‌همین دلیل افراد می‌توانند رنگ مورد نظرشان را در بین رنگ‌های متنوع آن به‌راحتی پیدا کنند.

پارچه شیفون بافت ساده و شلی دارد. با توجه به این ویژگی پارچه شیفون به هیچ عنوان به بدن نمی چسبد و لباس دوخته شده ظاهر بسیار خوبی پیدا می‌کند. حتی شیفون‌هایی که در الیاف شان نخ متالیک وجود دارد، همچنان لخت هستند و نمای بسیار زیبایی در تن دارند.

پارچه شیفون‌هایی که در بافت آن‌ها از پلی استر استفاده شده است کشسانی نسبتا مناسبی دارند. حالت کشسانی این پارچه طوری است که بهتر است آن را برای دوخت لباس‌هایی که برش مورب دارند، استفاده کنید. این پارچه برای لباس‌هایی که باید به بدن بچسبند گزینه مناسبی نیست.

براق بودن این پارچه آن را به گزینه‌ای بسیار خوب برای دوخت لباس مجلسی تبدیل می‌کند.

کاربردهای پارچه شیفون

پارچه شیفون برای دوخت لباس عروس و روسری به‌کار می‌رود. همچنین می‌توانید از این نوع پارچه به‌عنوان روکش برای لباس‌هایی که از جنس تافت و ساتن دوشس هستند استفاده کنید. بسیاری از خیاط‌ها برای افزایش حجم لباس و پف دار کردن آن از پارچه شیفون در لایه‌های زیرین لباس بهره می‌برند. این پارچه بسیار سبک است و برای حجم دهی به لباس نیز گزینه بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود.

بسیاری از مانتوهای مجلسی که بلند هستند، جنسی از جنس پارچه شیفون دارند. از کاربردهای دیگر این پارچه می‌توان به دوخت روسری، شال، لباس مجلسی، بلوز، لباس زیر لباس زیر زنانه و لباس زیر اسلیپ اشاره کرد. لبه‌های پف دار و چین خورده یا حجاب‌های رول شده در قسمت لبه‌ها در لباس‌های شیفون بسیار زیبا به نظر می‌رسند.

همچنین باید اشاره کنیم که پارچه شیفون در گلدوزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنعت مبلمان نیز آن را به‌کار می‌برند. یکی از جذاب‌ترین لباس‌هایی که می‌توانید با پارچه شیفون مشکی بدوزید، لباس مجلسی عروسکی است. با این سبک لباس در مجالس شادی خود مانند یک ستاره می‌درخشید.

روش مراقبت از پارچه شیفون

این نوع پارچه بسیار لطیف است و ممکن است در برخورد با اشیا نوک تیز و برجسته نخ کش یا جمع شود. پارچه شیفون را باید حتما با دست بشویید. در شستشوی لباس‌هایی که با این نوع پارچه دوخته شده‌اند، باید از آب سرد استفاده کنید.

پس از اتمام شستشو به هیچ عنوان این نوع لباس‌ها را نباید بچلانید. برای خشک کردن لباس بهتر است آن را روی یک سطح صاف و تمیز پهن کنید. لباستان را به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا به بافت ظریف آن آسیب نرساند.

قیمت پارچه شیفون

پارچه شیفون در بازار با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد. اگر فروشنده ای پارچه خود را نسبت به سایر فروشندگان با قیمت بالاتری به مشتری عرضه می‌کند دلیل بر بی‌انصافی آن نیست. همانطور که قبلا ذکر کردیم، در الیاف پارچه شیفون ممکن است از مواد اولیه مختلفی استفاده کرده باشند.

طبیعتا پارچه شیفون‌هایی که از ابریشم خالص تولید شده‌اند، قیمت بالاتری دارند. این نوع پارچه جزو پارچه‌های لوکس برای لباس مجلسی در بازار به‌شمار می‌رود.

سخن نهایی

پارچه شیفون یکی از پارچه‌های لطیف است. در این مطلب به ذکر ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن پرداختیم. برای مراقبت از این پارچه حتما مواردی را که در قسمت نحوه شستشوی آن ذکر کردیم، رعایت کنید تا طول عمر لباس شما افزایش پیدا کند. اگر به لباس‌های حریر مانند و براق علاقه دارید، توصیه می‌کنیم پارچه شیفون بخرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *