دانستنی های پارچه

پارچه سویشرتی چه کاربردی دارد

سوییشرت و هودی دو لباس محبوب و پرکاربرد فصل‌های سرد سال هستند. این لباس‌ها به‌دلیل احساس راحتی فرد در آن‌ها، در منزل و خارج از آن کاربرد دارند. از آن‌جایی که این لباس‌ها در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده می‌گیرند، باید پارچه مناسبی را برای دوخت انواع هودی در نظر گرفت.

اگر می‌خواهید پارچه مناسبی را برای دوخت هودی متناسب با دانشگاه، اداره یا خانه انتخاب کنید، تا انتها همراه ما باشید.

ویژگی های پارچه سوییشرتی

چه چیزی باعث می‌شود که یک پارچه برای دوخت سوییشرت مناسب باشد؟ مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای انتخاب یک پارچه سوییشرتی اهمیت دارد، موارد زیر است:

  • ضخیم
  • تنفس پذیر
  • جاذب رطوبت
  • با دوام

انواع پارچه سوییشرتی

دو عامل برای انتخاب پارچه سوییشرتی اهمیت دارد: کاربری لباس و فصل پوشیدن آن.

پارچه‌های مختلف احساس گرمای متفاوتی به افراد منتقل می‌کنند. بنابراین این که سوییشرت را برای بهار، پاییز یا زمستان تهیه می‌کنید، در انتخاب نوع پارچه اهمیت دارد. عامل دیگر نیز کاربری لباس است. شکل ظاهری، ایستایی و مقاومت هر پارچه متفاوت از دیگری است. بنابراین اگر بخواهید لباس خود را در موقعیت‌های رسمی بپوشید انتخابتان متفاوت از موقعیت‌های غیررسمی خواهد بود.

بنابراین با توجه به عواملی که بررسی کردیم، می‌توانید یکی از پارچه‌های زیر را برای دوخت سوییشرت خود انتخاب کنید.

پارچه دورس

دورس محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین پارچه‌ای است که برای دوخت سوییشرت و هودی مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. این پارچه که عمده الیاف تشکیل دهنده آن پنبه به همراه حداقل یک یا دو نوع الیاف دیگر است، دو نوع دارد: دورس دو نخ و دورس سه نخ.

معمولا پلی استر و اسپندکس الیاف‌هایی هستند که در تهیه پارچه دورس به‌کار می‌روند. استفاده از الیاف پلی استر کمک می‌کند تا پارچه دوام بیشتری پیدا کند و کاربرد اسپندکس افزایش کشسانی است.

پارچه دورس ضخامت‌های مختلفی دارد و این ویژگی باعث شده است تا بتواند انتخاب مناسبی برای انواع فصل‌ها باشد. ویژگی دیگر دورس که آن را برای سوییشرت گزینه محبوبی کرده است، جذب رطوبت است. از آن‌جایی که یکی از مهم‌ترین کاربردهای این پارچه‌ها دوخت سوییشرت ورزشی است، ورزشکاران در زمان انجام فعالیت بدنی احساس خوبی در این لباس خواهند داشت.

پارچه ریون

اگر به‌دنبال یک پارچه برای سوییشرت با کاربری روزمره و راحت هستید، پارچه ریون انتخاب مناسبی برای شما است. این پارچه که با نام ژرسه نیز شهرت دارد، از الیاف پنبه به‌همراه الیاف‌های مصنوعی مانند پلی استر تشکیل شده است.

سوییشرت‌های تهیه شده با پارچه ریون کشسان هستند و به‌همین دلیل احساس راحتی کافی را هنگام دویدن، پیاده‌روی و دیگر فعالیت‌ها به افراد منتقل می‌کنند. همچنین استفاده از الیاف پلی استر باعث شده است تا پارچه مقاومت بالایی داشته و با شسشتشو و استفاده رنگ دهی و پرزدهی نداشته باشد.

ورزشکارانی که به تنفس پارچه اهمیت می‌دهند نیز می‌توانند از انتخاب این پارچه مطمئن باشند زیرا بافت این پارچه امکان تنفس پذیری آن را افزایش داده است.

پارچه ریون به‌دلیل استفاده از پلی استر یک پارچه گرم است که قابل جذب رطوبت بالایی ندارد. بنابراین سوییشرت‌های دوخته شده با این پارچه مناسب فصل سرد سال هستند.

پارچه تریکو

تریکو یکی از محبوب‌ترین پارچه‌هایی است که برای دوخت لباس‌های راحتی به‌کار می‌رود. دلیل این محبوبیت نیز تنوع این پارچه برای دوخت انواع سوییشرت است. تریکو ویسکوز، ملانژ و لاکرا سه نوع محبوب از تریکو هستند. تفاوت هر یک از این سه نوع با یکدیگر در میزان کشسانی آن‌ها است که کاربری متفاوتی به لباس‌ها می‌دهند.

قیمت پارچه تریکو و کاربرد آن، وابسته به الیاف تشکیل دهنده آن است. تریکو دو نوع مصنوعی و طبیعی دارد و هرچه میزان الیاف‌های طبیعی آن بیشتر باشد هزینه آن افزایش پیدا خواهد کرد. البته عیب بزرگ پارچه‌های بافته شده با الیاف طبیعی، میزان آب رفت آن‌ها است.

اگر به‌دنبال تهیه پارچه‌ای ارزان قیمت هستید، تریکو گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. زیرا الیاف مصنوعی به‌کار رفته در تریکو قیمت آن را نسبت به دورس کاهش داده است.

پارچه تدی

تدی از پارچه‌های به‌روز و محبوبی است که بین جوان‌ها طرفداران زیادی دارد. تدی که به پارچه خزدار یا خز ببعی نیز شهرت دارد، انتخاب جذابی برای دوخت یک سوییشرت گرم برای فصل سرد سال است. اگر می‌خواهید مطابق روز لباس بپوشید، جای یک هودی تدی در کمد شما خالی است.

پارچه تدی برخلاف اسم خود یک پارچه طبیعی نیست و با الیاف مصنوعی ساخته شده است. استفاده از الیاف‌های مصنوعی باعث شده است تا این پارچه نتواند رطوبت، آب باران یا عرق بدن را به خود جذب کند. با این‌حال استفاده از الیاف مصنوعی باعث نشده است که بدن با این پارچه واکنش آلرژیک نشان بدهد.

پوشیدن لباس‌های گرم در زمستان باعث شده است تا در این فصل وزن زیادی از لباس را با خود حمل کنیم. اما اگر هودی خود را از جنس تدی تهیه کنید، از سنگینی لباس‌ها خلاص خواهید شد. دلیل آن‌ هم وزن کم این پارچه سوییشرتی است

پارچه مخمل

یکی از زیباترین و پرکاربردین پارچه‌هایی که می‌توانید برای فصل پاییز و بهار تهیه کنید، مخمل است. این پارچه انواع مختلفی دارد که نوع کشسان آن برای دوخت هودی انتخاب مناسبی است.

عمده کاربرد سوییشرت‌های تهیه شده از مخمل، برای دوخت لباس‌های ورزشی است. دلیل آن هم این است که مخمل وزن کمی دارد، کشسان است و از خود گرما تولید می‌کند. در کنار این ویژگی‌ها، دوام بالای آن نیز از دیگر دلایل محبوبیت آن برای تهیه سوییشرت ورزشی است.

پارچه مخمل به‌دلیل استفاده از الیاف پلی استر تنفس پذیری بالایی ندارد اما دوام بالای آن باعث شده است تا بتوانید آن را به‌دفعات بشویید بدون آن که آسیبی به بافت و ظاهر پارچه وارد شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *