دانستنی های پارچه

پارچه داماس چیست چه کاربردی دارد

پارچه داماس چیست چه کاربردی دارد؟

پارچه داماس یا داماسک نوعی پارچه فوق‌العاده زیبا با گل و طرح‌های برجسته یا مسطح، ظریف و لطیف است که بیشتر برای دوخت انواع روتختی، رومیزی، پرده و لباس‌های با کیفیت کاربرد دارد.

مواد اولیه این پارچه متفاوت است و بیشتر از پنبه، ابریشم، کتان، پشم یا الیاف مصنوعی تهیه می‌شود. این پارچه از قرون وسطی تا زمان حال کاربرد داشته است. طرح‌های روی پارچه داماس را به ‌جای این‌که چاپ کنند، در آن می‌بافند.

در واقع برای بافت طرح از دو تکنیک استفاده می‌کنند. زمینه به ‌شکل بافت ساده، جناغی یا ساتن و طرح به‌ روش بافت ساتن انجام خواهد شد. نحوه بافت این پارچه از طریق یک نخ تار و یک نخ پود است. همچنین پارچه داماسک تک‌ رنگ یا چند رنگ تولید می‌شود. در ادامه این مطلب تا انتها همراه ما باشید تا بگوییم پارچه داماس چیست و چه کاربردی دارد.

پارچه داماسک در کجا تولید می‌شد؟

این پارچه که نوعی پارچه سوریه‌ای محسوب می‌شود، نام خود را از شهر دمشق گرفته است. بافت این پارچه در اوایل قرون وسطی تبدیل به تکنیک بافندگی شد و در قرن چهاردهم در اروپا با دستگاه‌های بافندگی بافته می‌شد.

در قرون 14 تا 16 داماس‌های رنگی، تک رنگ، براق و شبیه اطلس تولید کردند، در بافت داماس‌های دو رنگ از رنگ‌های مکمل یا متضاد استفاده می‌کردند. پس از چندی رنگ طلایی و فلزی نیز به بافت آن‌ها اضافه شد و پارچه‌های چشم‌نوازی به بازار آمد. پارچه داماس در عصر مدرن با دستگاه‌های بافندگی ژاکارد بافته می‌شود، این دستگاه‌ها برقی هستند.

پس از آن تولید انبوه پارچه‌های داماس منوکرومیک یا تک رنگ روی کتان، ابریشم و الیاف مصنوعی شروع شد. این طرح‌ها بسیار متنوع بودند و در آن‌ها از طرح میوه، نقش گل و سایر طرح‌ها استفاده می‌کردند.

ویژگی‌های پارچه داماس

هر پارچه‌ای ویژگی‌هایی دارد که سبب می‌شوند پارچه مورد نظر مناسب برای تولید محصول خاصی باشد. داماس نیز ویژگی‌های منحصر به‌خود را دارد که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

طرح‌های زیبا

داماس به‌ خاطر طرح‌های متنوع و زیبایی که دارد، محبوب همه شده است. این پارچه خاصیت برگشت‌پذیری دارد و طرح و الگوها در دو طرف آن منعکس می‌شود. بعضی از انواع این پارچه در هر دو طرف، طرح واضح و شفافی دارند و تعدادی دیگر طرح یک طرفشان واضح‌تر است.

براقیت ویژه

گفتیم که پارچه داماس با تکنیک بافت ساتن درست می‌شود. در نتیجه مانند ساتن ظاهری براق دارد و چشمگیر است. داماس به ‌دلیل همین ویژگی در دکوراسیون و طراحی داخلی کاربرد زیادی دارد. سایر ویژگی‌های این پارچه عبارت هستند از:

  • داماس پارچه‌ای با بافت محکم است.
  • می‌توان به آن به چشم پارچه‌ای تزئینی نگاه کرد.
  • ضخیم و سنگین است.
  • طرح‌های متفاوتی دارد.
  • با دوام و با کیفیت است.
  • براقیت خاصی دارد که آن را زیباتر می‌کند.

کاربرد پارچه داماس چیست؟

در زیر کاربردهای مختلف پارچه داماس را توضیح داده‌ایم:

  • داماس طرح‌های جذابی دارد و به‌عنوان یکی از عناصر دکوراسیون بسیار کاربرد خواهد داشت. به‌عنوان مثال از آن برای دوخت پرده‌های با کیفیت استفاده می‌کنند.
  • دوخت کیف‌های زیبا با این پارچه در عرصه مد و پوشاک جذابیت خاص خود را دارد.
  • برای تزئین لباس‌های شب و درست کردن ژاکت‌های زیبا از داماس استفاده می‌کنند.
  • داماس در تهیه رومیزی و دستمال سفره پارچه پر مصرفی است و به‌جز جنبه تزئینی، دوام بالایی برای استفاده روزمره دارد.
  • از این پارچه به‌ دلیل نمای چشمگیری که دارد، در تولید مبلمان استفاده می‌کنند.
  • در بازار می‌توانید کوسن‌های جذابی از جنس داماس پیدا کنید.

شیوه نگهداری و مراقبت از پارچه داماس

برای نگهداری بهتر از داماس بهتر است با نحوه شستشو، اتوکشی و کلا مراقبت از آن آشنا باشید تا دوام این پارچه بیشتر شود.

نحوه شستشوی داماس با لباسشویی

نحوه شستشوی داماس کاملا بستگی به الیاف و مواد اولیه پارچه دارد، پس همیشه قبل از شستشوی داماس برچسب آن را بخوانید. برای مثال اگر داماس از پنبه، کتان یا الیاف مصنوعی بافته شده باشد، می‌توان آن را با دست شست یا از دور کم لباسشویی برای شستن آن استفاده کرد.

البته موقع شستن با لباسشویی بهترین کار این است که پارچه را در کیسه‌های مشبک مخصوص لباسشویی بگذارید تا احیانا به جایی گیر نکند. دمای مناسب برای شستن این پارچه دمای 60 درجه سانتیگراد است. البته توصیه می‌کنیم به اتیکت روی پارچه که مربوط به نحوه شستشوی آن است، نگاهی بیاندازید.

همچنین می‌توانید از لکه‌برهایی که به پارچه آسیب نمی‌رسانند استفاده کنید و اگر نیاز به استفاده از سفیدکننده داشتید، نوعی را به‌کار ببرید که هیدروژن پراکسید داشته باشد تا بدون آسیب به پارچه آن را تمیز کند و لکه را از بین ببرد.

نحوه شستشوی پارچه داماس با دست

اگر قصد دارید پارچه داماس را با دست بشویید، یک تشت یا وان بزرگ را پر از آب سرد کنید. توجه داشته باشید که آب داغ ممکن است بافت پارچه را خراب کند، پس حتما از آب سرد استفاه کنید.

سپس کمی شوینده به آب اضافه کنید و پارچه را به ‌آرامی بشویید، نیازی به چنگ زدن آن نیست. شستشوی محکم ممکن است به بافت پارچه آسیب برساند. آن را آب‌کشی کنید و تا جایی که امکان دارد خشک کنید، برای خشک کردن می‌توانید از خشک‌کن کمک بگیرید. سپس پارچه را روی بند رخت بیاندازید تا خوب خشک شود، سعی کنید چروک نشود.

نحوه اتوکشی

برای اتوکشی این پارچه بهتر است زمانی که پارچه کمی نم دارد، آن را اتو بکشید. چنین کاری کمک می‌کند تا چین‌و‌چروک‌های پارچه راحت‌تر از بین بروند.

توجه کنید که اتو را مستقیما روی پارچه نکشید، ابتدا یک پارچه تمیز نخی روی پارچه داماس بیاندازید و از روی آن اتو بکشید. به ‌این ترتیب آسیبی به پارچه وارد نخواهید کرد و پارچه نمی‌سوزد. بهتر است پشت پارچه داماس را اتو بزنید تا روی آن برق نیافتد و خراب نشود.

سخن نهایی

به کمک مطالب بالا پارچه داماس را بهتر شناختید، از جنس و بافت آن آگاه شدید و نحوه مراقبت از آن را می‌دانید. بنابراین حالا بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که این پارچه مناسب هدفتان برای استفاده از آن است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *