پارچه‌ها جنس و طرح‌های مختلفی را دارند و همین تنوع است که تعیین می‌کند مناسب دوخت چه لباس‌هایی باشند. پارچه ترگال از پارچه‌های بسیار پرکاربرد در صنعت نساجی است که در شهرهایی مانند اصفهان و یزد تولید می‌شود. ترگال از الیاف پلی‌استر و فلامنت با عرض 150 سانتیمتر تهیه می‌شود و مناسب فصل بهار و پاییز است.
این پارچه به‌ دلیل داشتن قیمت مناسب و جنس مقاوم از محبوب‌ترین پارچه‌ها برای تولیدی‌های لباس‌ فرم محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب با پارچه ترگال، انواع و کاربرد آن بیشتر آشنا خواهید شد.

ترگال چه ویژگی‌های ظاهری دارد؟

همان‌طور که گفتیم ترگال در ایران تولید می‌شود و الیاف آن پلی‌استر و ویسکوز است، البته در پود آن از فلامنت استفاده می‌شود. ترگال با عرض 150 سانتیمتر و گرماژ 240 گرم از الیافی که گفته شد ،تهیه می‌شود. یکی از ویژگی‌های شاخص ترگال چروک نشدن، مقاومت بالا و نداشتن آبرفت است.

انواع پارچه ترگال

این پارچه بسته به بافتش به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:
ترگال ساده که بافتی ساده دارد و عرض آن 150 سانتیمتر است، جنس نخ‌های تار ترگال ساده از پلی‌استر و ویسکوز انتخاب می‌شود و نمره نخ 30 دولا است. پود آن نیز از جنس فلامنت و نمره 150 انتخاب می‌شود.
پارچه ترگال کج‌راه در واقع از لحاظ بافت هیچ تفاوتی با ترگال ساده ندارد و تنها فرق آن در وزن پارچه است که مربوط به تراکم و ضخامت آن می‌شود. این نوع ترگال گرماژ بالاتری را دارد و بیشتر مناسب مناطق سردسیر کشور است.
همچنین از لحاظ رنگرزی می‌توان این پارچه را در یکی از دو دسته زیر قرار داد:
ترگال رنگ ری‌اکتیو که رنگ آن دوام بالاتری را دارد و برای لباس‌هایی که باید مرتب شسته شوند، به‌کار می‌رود. البته به ‌خاطر همین ویژگی قیمت بالاتری نسبت به نوع دیگر دارد.
ترگال رنگ مستقیم که دوام رنگ آن کمتر بوده و ممکن است در اثر شستشو رنگش تغییر کند، در نتیجه قیمت کمتری دارد.

ترگال مانتویی

پارچه ترگال میزان پلی‌استر و ویسکوز کمی دارد، کش نمی‌آید و برای دوخت مانتو گزینه خوبی خواهد بود، چون این پارچه با شرایط آب‌و‌هوایی اکثر نقاط ایران همخوانی دارد. پارچه‌های دیگری مانند فاستونی نیز در ایران تولید می‌شوند، اما مناسب مناطق گرمسیر نیستند. در نتیجه رقیب ترگال محسوب نمی‌شوند.

درباره انواع پارچه مانتویی بیشتر بدانید .

کاربرد پارچه ترگال

این پارچه مقاومت بالا و قیمت مناسبی دارد و همین ویژگی آن را منحصر به‌فرد کرده است تا در تولیدات خاصی به‌کار گرفته شود. از جمله:
لباس فرم مدارس

ترگال رنگ‌های مختلفی دارد اما رنگش را زود از دست نمی‌دهد و قیمت آن نیز مناسب است. در نتیجه برای لباس‌های فرم مدرسه گزینه مناسبی خواهد بود، چون باید مرتب شسته شوند.

درباره روش صحیح شستن لباس بیشتر بدانید .

لباس کار

ویژگی‌های منحصر به‌فردی که برای پارچه ترگال گفتیم، آن را به گزینه خوبی برای لباس کار تبدیل می‌کند. ترگال‌های ساده پارچه‌های خوبی برای لباس کار در صنایع غذایی هستند، چون معمولا این لباس‌ها را باید مرتب بشویید. ترگال کتان یکی از انواع این پارچه است که برای دوخت این لباس‌ها به‌کار می‌رود.

مانتو وشلوارهای اداری

از جمله سایر کاربردهای پارچه ترگال، استفاده از آن در تولید مانتو و شلوار اداری است. کیفیت بالا، چروک نشدن و رنگبندی ترگال باعث می‌شود برای فرم‌های رسمی و اداری مناسب باشد.

لباس‌ها و ملحفه‌های بیمارستان

لباس‌ها و ملحفه‌های بیمارستان معمولا از جنس ترگال دوخته می‌شوند و در این مکان‌ها رنگ سفید یا آبی آن کاربرد بیشتری را دارد. پزشکان و پرستاران و بیماران نیز لباس‌هایی از جنس ترگال را می‌پوشند. رنگ سبز این پارچه نیز برای لباس‌های جراحی زیاد استفاده می‌شود.

یکی از پارچه های مناسب دیگر برای برای ملحفه پارچه تترون است ، بیشتر بدانید .

قیمت ترگال و عوامل موثر بر قیمت آن

با توجه به قیمت مناسب این پارچه، عمده‌ترین خریداران آن مراکز تولیدی‌ها هستند. تولیدی‌ها این پارچه را به‌شکل عمده از پارچه‌فروشان خریداری می‌کنند و از مدارس، بیمارستان‌ها و سایر مکان‌های اداری سفارش دوخت لباس می‌گیرند. قیمت این پارچه و لباس دوخته‌شده با آن را عوامل زیر مشخص می‌کنند:
الیاف پنبه یا پلی‌استر و کیفیت نخ
رنگرزی ترگال و کیفیت رنگ
میزان سفارش
نوع برند
ضخامت و گرماژ ترگال
رنگبندی

سخن نهایی

در این مطلب با انواع پارچه ترگال و ویژگی‌های آن آشنا شدید و توضیح دادیم که این پارچه چه کاربردهایی را دارد. هنگام خرید پارچه ترگال با توجه به این اطلاعات می‌توانید تجربه متفاوت‌تری داشته باشید و متناسب با نیاز خود خرید کنید.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ