مهمترین مرحله برای خرید یا دوخت لباس، انتخاب پارچه است. امروزه با متنوع شدن پارچه‌های موجود در بازار قدرت انتخاب پارچه افزایش می‌یابد. از جمله لباس‌هایی که انتخاب پارچه آن اهمیت دارد و باید جنس پارچه را تهیه کرد، لباس راحتی خانگی است.
هنگامی که قصد خرید پارچه برای لباس راحتی به‌خصوص پارچه تاپ شلوارک داریم در اولین مرحله با دو انگشت آن را لمس می‌کنیم تا از جنس آن مطمئن شویم و بدانیم جنس آن چیست؟ آیا پارچه لطافت و نرمی دارد و حس راحتی ایجاد می‌کند؟
در این مقاله می‌خواهیم پارچه مناسب برای دوخت تاپ شلوارک را برای شما معرفی کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید و انتخاب راحت و درستی داشته باشید. پس تا انتها با بمانید.

انتخاب پارچه تاپ شلوارک

با بالا رفتن دما در فصل تابستان بهترین راه برای تحمل گرمای هوا تهیه لباس‌های خنک و مناسب این فصل است.
برای جلوگیری از گرمازدگی، تعریق زیاد و ایجاد احساس ناراحتی باید به نوع پارچه لباس توجه کرد و پوشیدن تاپ و شلوارک راحتی در خانه کافی نیست. بنا‌براین در کنار رنگ و طرحی که پارچه دارد باید دوام و ماندگاری آن، نحوه دوخت و شست‌وشو را در ‌نظر گرفت.

درباره پارچه های تابستانی بیشتر بدانید .

بهترین پارچه برای لباس راحتی خانگی

پارچه‌های موجود در بازار به دو دسته پارچه الیاف طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. الیاف طبیعی شامل پنبه، کنف، جین، چرم، مخمل، پشم و ابریشم می‌شوند که پارچه‌های آن‌ها بسیار نرم هستند و نگهداری از آن‌ها کار راحتی است. در تولید این نوع پارچه‌ها هیچ ماده شیمیایی به‌کار گرفته نمی‌شود و ضد حساسیت هستند، در نتیجه برای افرادی که حساسیت دارند گزینه خوبی است.
اما پارچه‌های الیاف مصنوعی نسبت به الیاف طبیعی مقاوم‌تر بوده و برای مصرف در بیرون از خانه مناسب هستند. این نوع پارچه‌ها برای افرادی که در محیط‌های گرم کار می‌کنند و دوست ندارند لباس رطوبت بگیرد مناسب هستند، زیرا سریع خشک می‌شوند.
بنا‌براین بهترین پارچه تاپ شلوارک و لباس‌های راحتی خانگی پارچه‌های الیاف طبیعی هستند که به ‌دلیل نرمی و راحتی طرفداران زیادی دارند. در بخش‌های بعد می‌گوییم برای دوختن تاپ و شلوارک از چه پارچه‌هایی می‌توانید استفاده کنید.

پارچه‌های نخ پنبه

در الیاف پارچه‌های نخ پنبه از نخ طبیعی استفاده می‌شود که شامل 100 نوع مختلف است. برای دوخت لباس راحتی خانگی بهترین نوع پارچه نخی پنبه‌ای است و پیشنهاد می‌کنیم همیشه در اولویت خرید شما قرار بگیرد. این پارچه‌ها حس خنکی و تعادل در دمای بدن ایجاد می‌کنند، زیرا هوا را به‌راحتی عبور می‌دهند.
از دلایل دیگری که خرید پارچه نخ پنبه را به شما پیشنهاد می‌کنیم خیاطی آسان و دوخت خوب این پارچه‌ها است. البته پارچه‌های نخ پنبه با ضخامت بیشتر هم وجود دارد که گرم‌تر هستند و برای فصل سرد استفاده می‌شوند.
به این نکته هم توجه داشته باشید که قبل از دوخت و برش حتما پارچه‌های نخ پنبه را آبکشی کنید. زیرا پس از شستن آب می‌روند و در بعضی موارد هم این احتمال که رنگ هم پس دهند، وجود دارد. پارچه‌های نخ پنبه پس از شست‌وشو چروک می‌شوند اما نگران نباشید، چون به‌سادگی می‌توانید با اتو آن‌ها را صاف کنید.

پارچه کتان

ویژگی‌های پارچه کتان مشابه پارچه نخ پنبه است. پارچه‌های کتان از نظر کیفیت مانند نخ پنبه هستند و حتی ظرافت بیشتری دارند. این نوع پارچه‌ها خنک، بادوام و ضد آلرژی هستند و می‌توان با آن‌ها برای هر فردی در هر سنی لباس راحتی زیبایی دوخت.
شما می‌توانید رنگ‌ها و طرح‌های مختلف پارچه کتان را از بازار تهیه کنید و لباس مورد نظر خود را بدوزید. البته به یاد داشته باشید که قبل از دوخت، پارچه را در دمای مناسب بشویید و این کار را بعد از دوخت نیز انجام دهید. زیرا شستن در دمای کم موجب آب رفتگی لباس می‌شود.

پارچه‌های پنبه چاپی

از پارچه‌های پرطرفدار برای دوخت لباس راحتی دخترانه و زنانه، پارچه‌های پنبه‌ای چاپی را باید نام ببریم که می‌توان از آن‌ها برای دوخت تاپ شلوارک، لباس خواب زنانه و لباس‌های فانتزی استفاده کرد. امروزه این نوع پارچه‌ها به‌عنوان ترندهای لباس‌های راحتی خانگی شناخته شده‌اند و فروش بالایی نیز دارند.

درباره پارچه چاپی های برند دوک بیشتر بدانید .

پارچه کرپ چاپی در طرح‌های مختلف

پارچه ابریشم و گیپور

پارچه ابریشمی از لوکس‌ترین و زیباترین پارچه‌ها محسوب می‌شود و بهترین گزینه در فصل گرم سال برای دوخت لباس‌های راحتی مانند پیراهن است. این پارچه لطافت و ظرفیت جذب بالایی دارد و می‌توان به‌عنوان پارچه تاپ شلوارک نیز از آن استفاده کرد.
پارچه ابریشمی این خاصیت را دارد که در تابستان بدن را خنک نگه می‌دارد و در زمستان گرمای خوبی را برای بدن تامین می‌کند، در واقع مانند یک تنظیم‌کننده برای دمای بدن است.
امروزه پارچه‌های گیپور در دوخت لباس خواب زنانه جذاب و پرکاربرد شده‌اند. این پارچه‌ها بعد از شست‌وشو کمی جمع شده و با اتو دوباره به حالت اولیه بر می‌گردند. از جمله مزایای این پارچه داشتن دقت و ظرافت هنگام دوخت است که باید به آن توجه کرد.

پارچه پلی‌پنبه

پارچه پلی‌پنبه ترکیب الیاف پنبه و پلی استر است که ویژگی‌های هر دو نوع الیاف را دارد. این پارچه‌ها ضد چروک هستند و در رنگ‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. پارچه پلی‌پنبه را نمی‌توان به ‌دلیل داشتن الیاف مصنوعی اتو کشید و در‌صورت لزوم باید این کار را با حرارت بسیار کم انجام دهید.
مراقبت از این مدل پارچه آسان است اما باید هنگام خرید دقت کنید تا بهترین کیفیت آن را بخرید، زیرا ممکن است پوست شما نسبت به آن حساسیت داشته باشد.

پارچه پوپلین

پارچه پوپلین نخی و پنبه‌ای به ‌دلیل نازک بودن و سبکی برای مصرف روزانه و لباس‌های راحتی و خانگی مورد توجه خیاطان قرار می‌گیرد. این مدل پارچه به‌راحتی چروک نشده و برای دوخت تاپ و لباس استفاده می‌شود.

پارچه تریکو

پارچه تریکو دارای ضخامت‌ها و انواع مختلفی است و برای دوخت لباس راحتی تابستانی و زمستانی کاربرد دارد. پارچه تریکو ایستایی خوبی دارد و می‌توان از آن برای تهیه لباس‌هایی مانند تی‌شرت، شلوار و لباس کودک برای خانم‌ها، آقایان و کودکان استفاده کرد.
دوخت این مدل پارچه آسان است و به‌طور کلی رنگ پس نمی‌دهد. نکته دیگر در مورد پارچه تریکو این است که خیلی چروک نمی‌شود و به اتو کشیدن نیاز ندارد. بنا‌براین با تمام این ویژگی‌ها پارچه تریکو را به‌عنوان یک پارچه تاپ شلوارک عالی پیشنهاد می‌کنیم.

پارچه تریکو

پارچه چیت

چیت نوعی پارچه نخی بسیار سبک و پرطرفدار است و تار و پود آن تراکم کمی دارد. پارچه چیت در دو نوع ساده و طرحدار وجود دارد که بدون حساسیت هستند، به پوست آسیب نمی‌زنند و جریان هوا را به‌خوبی عبور می‌دهند. به‌همین دلیل پوشیدن تاپ شلوارک دوخته شده با پارچه چیت بدن را خنک می‌کند و مناسب تولید انواع لباس‌های خانگی راحتی مردانه و زنانه است.

پارچه چلوار

پارچه چلوار نوعی پارچه نخی بوده و مناسب انواع لباس راحتی است. این مدل پارچه از فلامنت، نوعی پارچه پنبه‌ای تولید می‌شود و جنس آن خنک و سبک با طرح و رنگ‌های مختلف است. از پارچه چلوار برای تولید پیراهن، لباس راحتی، تاپ و شلوارک استفاده می‌شود و قیمت پایین و مقرون به‌صرفه دارد.

پارچه کریشه با الیاف مصنوعی

جنس پارچه تاپ شلوارک و انواع لباس راحتی برای هوای گرم اهمیت دارد و امروزه پارچه کریشه جذابیت و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این مدل پارچه به پارچه‌های نخی شباهت دارد اما در جنس و بافت متفاوت است. پارچه کریشه از پلی‌استر و الیاف‌های مصنوعی تولید می‌شود و ویژگی‌هایی مانند حالت کشسانی، بافت راه‌راه، سطح زبر و شکل نرم و لخت دارد.

پارچه ویسکوز با الیاف مصنوعی

پارچه‌های ویسکوز از الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند و به آن‌ها ریون نیز می‌گویند. این مدل پارچه مواد شیمیایی سمی دارد که موجب می‌شود بادوام نباشد.
با این‌حال پارچه ویسکوز قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه‌ای دارد و علاوه‌ بر آن می‌توان به نرمی، سبکی، جذب رطوبت این پارچه اشاره کرد. چنین ویژگی‌هایی پارچه ویسکوز را برای تولید لباس‌های راحتی و تابستانی محبوب کرده‌اند، زیرا به‌سرعت خشک و تمیز می‌شود.

پارچه ویسکوز جودون نخی -رنگ های مختلف

سخن نهایی

با توجه به مطالب بالا، گزینه‌های متنوعی برای دوخت لباس خانگی راحتی از جمله تاپ شلوارک وجود دارد. شما می‌توانید با سلیقه و انتخاب خود بهترین پارچه تاپ شلوارک را تهیه کنید و لباس مورد نظر خود را بدوزید. البته پارچه‌های دیگری هم وجود دارد که با آن‌ها نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.
این موضوع را هم فراموش نکنید که هر کدام از پارچه‌ها کیفیت‌های متفاوتی دارند و با توجه به نیاز خود باید لباسی را بدوزید که در آن احساس راحتی داشته باشید.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ