دانستنی های پارچه

پارچه برزنت چیست و چه کاربردی دارد

ارچه برزنت نوعی پارچه ضخیم و محکم است که در تولید آن از الیاف مصنوعی استفاده می‌کنند. این پارچه شاید زیبایی خاصی نداشته باشد، چون بیشتر برای مصارف خاص مانند تولید پارچه‌های برزنتی ضد آب استفاده می‌شود.

برای تولید این پارچه بیشتر روی کیفیت کالا کار شده و از این لحاظ محصول درجه یکی است. پس اگر هزینه بالایی پرداخت می‌کنید، به‌همین خاطر خواهد بود. یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده برزنت، شرکت دیکسون است که پارچه‌های بسیار باکیفیتی به بازار ارائه می‌دهد.

تولید پارچه برزنت

الیاف طبیعی مانند پنبه را در صنایع پتروشیمی با مواد درشت ملکول پلیمری مانند پلی استر ترکیب می‌کنند. گاهی به آن مواد دیگری نیز می‌افزایند تا ویژگی‌های مورد نظر را به‌دست آورند و پارچه برزنت تولید کنند.

ویژگی‌ها و مزایای پارچه برزنت

این پارچه مقاوم یک سری ویژگی‌های خاصی دارد که آن را مناسب برای تولید محصولات ویژه‌ای خواهد کرد. در ادامه به ویژگی‌های پارچه برزنت اشاره می‌کنیم:

  • مقاومت در برابر آب
  • مقاومت در مقابل وزن زیاد
  • مقاوم در برابر تابش آفتاب
  • استحکام در مقابل اجسام تیز
  • ضد حرارت و حریق
  • مقرون‌به‌صرفه

انواع پارچه برزنت

برزنت در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد، در نتیجه کیفیت این پارچه نیز بسیار متنوع خواهد بود. پارچه برزنت از چند لایه نخ که تار و پود نام دارند، تشکیل می‌شود. پس تعداد لایه‌های آن می‌تواند کیفیت پارچه و همچنین قیمت را تعیین کند.

برزنت تک لایه، دو لایه و سه لایه انواع مختلفی از این پارچه هستند که برای صنایع متفاوتی استفاده می‌شوند، برای مثال تولید کیف، کفش و لباس. هر چه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد، جنس ضخیم‌تر و مقاوم‌تری خواهیم داشت.

برزنت نسوز

یکی از انواع این پارچه، برزنت نسوز یا ضد حریق و سرامیکی است که به ‌دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش کاربردهای زیادی دارد. در تولید این پارچه نسوز از الیاف نسوز فایبر سرامیک و فایبر گلاس استفاده می‌کنند که تحمل دمای بالایی دارند.

برزنت کانتینری

یکی دیگر از انواع این پارچه، برزنت کانتینری است که مقاومت خوبی دارد. این پارچه به برزنت تریلری نیز معروف است و در لایه‌های متنوعی تولید می‌شود.

برزنت شمعی

این نوع برزنت چون از پلی اتیلن، پلی‌ استر و کرباس درست می‌شود، در برابر رطوبت، دمای بالا و آب مقاومت نشان می‌دهد. خود برزنت شمعی نیز در انواع گوناگون و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود.

کاربرد پارچه برزنتی

این پارچه همان‌طور که اشاره کردیم مصارف خاصی دارد و به ‌میزان بالایی در کارخانه‌های صنعتی از آن‌ها تولید می‌شود. در ادامه به کاربرد آن اشاره می‌کنیم:

استفاده از برزنت در صنعت تبلیغات

از پارچه برزنت برای صنعت تبلیغات نیز استفاده می‌شود، به ‌این شکل که روی ساک‌‌ها و سایبان‌ها تبلیغات چاپ می‌کنند. در حال حاضر در بسیاری از مغازه‌ها و کافه‌ها از سایبان‌های برزنتی استفاده می‌شود. شاید علت آن را بپرسید. به این دلیل که این پارچه در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی مقاوم است و آسیبی نمی‌بیند.

استفاده از برزنت برای چادر

چادرهای مسافرتی از جنس پارچه برزنتی هستند، چون لازم است از جنسی تولید شوند که در برابر نور خورشید مقاوم باشند و از ورود باران به داخل جلوگیری کنند. در نتیجه بهترین پارچه برای تولید این چادرها برزنت است که ضمن داشتن ویژگی‌هایی که گفته شد، از تغییرات دمایی نیز جلوگیری خواهند کرد.

برزنت در دمای 500 درجه مقاومت خوبی دارد و مناسب آفتاب شهرهای گرمسیری خواهد بود، به‌طوری که در اثر تابش آفتاب زود دچار پوسیدگی نمی‌شود.

کاور ماشین و کولر

بهترین پارچه برای کاور ماشین برزنت است، چون مرتب در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرد و باید مقاومت خوبی داشته باشد. بارش باران نیز می‌تواند به کاور ماشین‌ها آسیب بزند و باید از جنس باکیفیتی استفاده کرد.

در نتیجه از برزنت‌های شمعی برای کاور استفاده می‌کنند، چون خاصیت ضد آب و آفتاب دارند. برای کاور کولر نیز برزنت مناسب به ‌نظر می‌رسد و دلیل آن نیز تابش آفتاب و بارش باران است.

تهیه و تولید لباس ورزشی

کاربرد دیگر پارچه برزنت استفاده از آن در تولید انواع لباس ورزشی است، چون چاپ کردن به‌راحتی روی آن‌ها انجام می‌شود. در تولید لباس ورزشی از برزنت‌های نوع شمعی، تک لایه و نازک استفاده می‌کنند.

سایر کاربردهای پارچه برزنت را در ادامه خواهید دید:

  • تولید کیف و ساک مسافرتی
  • عایق ساختمانی، قالب‌های ریخته‌گری، دریچه‌ها
  • سرپناهی برای حیوانات نگهبان
  • کاور کانتینر و ترانزیت
  • لباس و روکش بیمارستانی
  • روکش استخرهای روباز
  • روکش انواع وسایل کشاورزی
  • روکش کالا

پرکاربردترین پارچه برزنت

یکی از پرکاربردترین انواع برزنت در ایران، برزنت شمعی است که به‌ دلیل مصرف بالا تولید زیادی نیز دارد. برزنت شمعی با وجود این‌که ضخیم است، پارچه‌ای بسیار لطیف به‌نظر می‌رسد و بیشتر مصارف بیمارستانی دارد. این پارچه بسیار انعطاف‌پذیر است و به مرور زمان آسیب نمی‌بیند.

قیمت این پارچه نسبت به انواع دیگر برزنت کمتر است، در نتیجه جنس مقرون ‌به‌صرفه‌ای است. برزنت شمعی پارچه‌ای دو رو است و می‌توان از دو سمت آن استفاده کرد.

قیمت پارچه برزنت

گفتیم که این پارچه با مواد مختلفی ساخته می‌شود و ممکن است از لایه‌های متعددی تشکیل شود که در قیمت نهایی آن تاثیر دارند.

بنابر نیاز خود و نوع مصرفی که دارید باید پارچه مورد نظرتان را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. فروشگاه‌های معتبر ضمانت خرید دارند و به نظرات و رضایت مشتری اهمیت می‌دهند، به ‌این ترتیب از خرید خود راضی خواهید بود.

سخن نهایی

استفاده از پارچه برزنتی در هر جایی که کیفیت اهمیت داشته باشد، به‌چشم می‌خورد. چون این پارچه نسبت به سایر پارچه‌ها مقاومت بهتری در برابر باد، آفتاب، بارش و تغییرات دمایی دارد. برای خرید این پارچه می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین معتبر نیز خرید کنید، امروزه فروش اینترنتی محصولات به‌سادگی انجام می‌شود و محصول خیلی زود به دستتان خواهد رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *