دانستنی های پارچه

نحوه لکه گیری لباس رنگی

نحوه لکه گیری لباس رنگی

نحوه لکه گیری لباس رنگی جز مشکلات همه ما بوده و هست برای از بین بردن لکه­ های روی لباس مانند هر مشکلی،باید ابتدا نوع لکه را شناسایی کنیم زیرا لکه ­های مختلف با شیوه­ های متفاوتی از بین می روند.البته مهم­تر از نوع لکه، جنس پارچه­ لباس است زیرا اگر جنس آن را در نظر نگیریم، حین پاک کردن لکه آسیبی جدی به لباس وارد می‌شود . در مورد لباس‌های رنگی کار ما کمی سخت­تر است ، چون باید توجه بیشتری داشته باشیم تا رنگ لباس از بین نرود.

از بین بردن لکه روی لباس رنگی

نحوه لکه گیری لباس رنگی همیشه میتواند سخت و دشوار باشد و ما در اینجا سعی کردیم روش های مختلف پاک کردن لکه را مطرح کنیم و شما بسته به نوع لکه و نوع لباس یکی از این روش ها را انتخاب کنید. برای از بین بردن لکه لباس رنگی میتوانید از روش های زیر استفاده کنیم:

لکه گیری سریع لباس رنگی

در این روش بالافاصله بعد از اینکه لکه ایجاد به سرعت یک تکه پارچه جذب کننده آب را روی لکه قرار دهید تا لکه ایجاد شده توسط پارچه جذب شود و لکه بیش از حد در پارچه جذب نشود البته باید به اینکه توجه کنید که لکه را بیش از حد فشار ندهید چرا که اگر فشار زیادی وارد بکنید لکه به خورد پارچه رفته و فرآیند پاک کردن لکه دشوار تر میشود.

توجه کنید هرگر اجازه ندهید لکه خشک شود ، زیرا هرچه بیشتر خشک شود سخت ­تر از بین می­رود.

لکه گیری با دست

در این روش در باید لباس را باید با آب سرد بشویید ابتدا در ظرفی مناسب مقدار آب سرد بریزید و بعد پودر یا مایع لباسشویی را به آب سرد اضافه کنید و سپس لباس را در آب فرو کنید و به آرامی محلی که لکه گرفته است را ماساژ دهید و حدود 10 الی 15 دقیقه صبر کنید تا کامل مواد شوینده اثر خود را بگذارد و سپس به آرامی لباس را بشویید و آب گیره کنید.

پاک کردن لکه در ماشین لباسشویی

برای اینکه بتوانید از این روش استفاده کنید حتما قبل از شستشو به برچسب مراقبت از لباس توجه کنید چرا که بعضی از لباس ها را نمی توان در ماشین لباسشویی شست.برای شستن لباس رنگی در ماشین لباسشویی بهتر است اگر ماشین لباسشویی برنامه مخصوص شستن لباس رنگی دارد از همان روش استفاده کنید و بهترین پودر یا مایع شستن لباس رنگی پودر و یا مایع مخصوص شستن لباس رنگی است.

اگر ماشین لباسشویی برنامه خاص و مخصوص لباس های رنگی ندارد حتما باید لباس های رنگی را با آب سرد بشویید.

لکه گیری موضعی لباس رنگی

در این روش شما از مواد شیمیایی و محلول های آماده شرکتی میتوانید استفاده کنید و این محلول ها را بر روی محل لکه قرار می دهید و لکه مورد نظر از بین می رود که البته نحوه مصرف این محلول ها بر روی بسته ذکر می شود که حتما قبل از استفاده دقت لازم را داشته باشید.

از بین بردن لکه لباس رنگی با توجه به نوع لکه

اگر لباس شما از پارچه ه­ای محکم و قابل شستشو مانند پنبه یا پلی استر ساخته شده است ، می­توانید با خیال راحت با روش ­های خانگی آن­ها را پاک کنید. در صورتی که قصد پاک کردن لکه را از روی لباس‌هایی با پارچه ابریشمی یا حریر دارید ، بهتر است به دنبال روش‌هایی با دقت بالاتر برای حفظ کیفیت پارچه باشید.

  1. قبل از قرار دادن لباس­ها در ماشین لباسشویی برای محافظت بیشتر، آن­ها را پشت و رو کنید.
  2. ملایم­ترین حالت ممکن شستشو را انتخاب کنید.
  3. لباس­های رنگی را در آب سرد بشویید.
  4. لباس خود را بلافاصله پس از اتمام چرخه از ماشین لباسشویی خارج و آویزان کنید تا خشک شود. با این کار از انتقال هر نوع رنگ و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می­شود.

برای دانستن نحوه صحیح شستن لباس حتما به این مقاله سر بزنید.

برای پاک کردن لکه حتما باید نوع لکه هم توجه کنبم تا بتوانبم بهترین روش برای پاک کردن لکه را استفاده کنیم:

از بین بردن لکه عرق

عرق همان‌طور که در لباس­های سفید لکه­ زرد ایجاد می­کند ، برای لباس­های رنگی نیز مشکل­ ساز است.

  • سرکه ماده­ای موثر برای از بین بردن لکه­ عرق روی لباس است. لباستان را به مدت 30 دقیقه در محلولی از 1 لیوان آب و 1 لیوان سرکه خیس کنید.
  • پس از گذشت این مدت زمان، لباس را با آب ولرم بشویید و در معرض آفتاب پهن کنید.

از بین بردن لکه زنگ­ زدگی

برای از بین بردن لکه­ های زنگ ­زدگی از ریواس استفاده کنید. قابلمه بزرگی را با آب پر کرده و ساقه­ های ریواس را به آن اضافه کنید تا به مدت 20 دقیقه بجوشند.

ساقه ­ها را درآورید و قابلمه را از روی حرارت بردارید. لباس خود را در آب ریواس خیس کنید تا لکه از بین برود. سپس لباس را به صورت عادی بشویید تا آثار ریواس روی آن از بین برود.

از بین برن لکه روغن

لکه روغن از رایج‌ترین مشکلاتی است که تقریبا همه ما بارها با آن روبرو شده‌ایم . برای رفع آن راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

  • بهترین راه‌حل برای از بین بردن لکه­ های روغن، مایع ظرفشویی است.
  • چند قطره مایع ظرفشویی را بدون آب به لکه بمالید و اجازه دهید 5 دقیقه خیس بخورد.
  • لکه را با آب گرم بشویید و ادامه چرخه شستشو را در ماشین لباسشویی انجام بدهید.

سخن پایانی

نکته پایانی که نیاز هست تا به دقت شود حتما پیش از شروع فرآیند لکه گیری برچسب مراقبت از لباس را مطالعه کنید تا بهترین روش برای پاک کردن لکه را استفاده کنید تا آسیبی به لباس شما وارد نشود و اگر پارچه لباس شما جنس حساسی دارد بهتر است از کسانی که در این زمینه تخصص دارند مانند خشکشویی ها کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *