خامه دوزی در واقع یکی از هنرهای بسیار زیبا و اصیل کشورمان است که به‌شکل دستی یا با ماشین انجام می‌شود. طرح‌های سنتی، گلدار، منحنی و هندسی با نخ ابریشم روی پارچه گلدوزی می‌شوند که به آن پارچه خامه دوزی می‌گویند.
این پارچه‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان ایران نیز گلدوزی می‌شوند و جزو صنایع دستی آن منطقه به‌شمار می‌روند. امروزه پارچه‌های خامه دوزی در صنعت مد نزد طراحان لباس ارزش زیادی را دارد و از آن در تولید و طراحی لباس‌های زیبا و مد روز استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های پارچه خامه دوزی

این پارچه در طرح و رنگ‌ها متفاوتی به بازار ارائه می‌شود، عرض آن 150 سانتیمتر است، حالت کشسانی ندارد و جنس پارچه تا حدودی خشک است. در نتیجه برای مدل‌هایی که باید حالت ریزش داشته‌ باشند، زیاد مناسب نیست.
قیمت پارچه خامه دوزی با توجه به کیفیت نخ به‌کار رفته در آن متفاوت خواهد بود. گلدوزی پارچه ممکن است با نخ‌‎هایی به همان رنگ پارچه یا رنگی متضاد و از جنس ابریشم انجام ‌شود. همچنین این پارچه‌ها می‌توانند حالت گیپور داشته باشند که بسیار جذاب هستند.
از جمله سایر ویژگی‌های این پارچه باید به موارد زیر اشاره کنیم:
این پارچه مخصوصا اگر از جنس وال باشد، ضد حساسیت است. چون در بافت آن از الیاف نخی استفاده می‌کنند.
حالت کشسانی ندارد ولی بسیار راحت است.
دوام بالای این پارچه به دلیل الیاف به‌کار رفته در آن زیاد خواهد بود.
شاید به ‌نظر برسد این پارچه ضخیم است، اما در واقع از سبک بودن آن تعجب خواهید کرد.
پارچه خامه دوزی شده تنفس پذیری خوبی دارد، چون بخش‌های سوزن دوزی شده معمولا به حالت گیپور و توخالی در می‌آیند.
از دیگر ویژگی‌های این پارچه چروک‌پذیری آن به علت جنس پنبه و نخ به‌کار رفته در آن است. البته اتوپذیری خوبی نیز دارد و خیلی راحت با دمای متوسط می‌توانید آن را اتو کنید.

کاربرد پارچه خامه دوزی شده

پارچه وال پارچه‌ای نخی و بسیار خنک است که برای فصل تابستان و در مناطق گرم کاربرد زیادی دارد. این پارچه زمانی که به‌شکل خامه دوزی درآید، جذابیت فوق‌العاده‌ای را پیدا می‌کند و برای دوخت انواع مانتو به‌کار می‌رود.
پارچه وال در ابتدا با الیاف طبیعی پنبه و نخ بافته می‌شد و به مرور زمان و پیشرفت صنایع نساجی، الیاف دیگری نیز در تولید آن به‌کارگرفته شد.
امروزه با استفاده از پلی‌استر نیز پارچه‌های وال ظریفی تولید می‌شود و روی آن‌ها را خامه دوزی می‌کنند. در واقع پارچه وال ساده و تک ‌رنگ به‌عنوان زمینه به‌کار می‌رود و سپس با نخ همرنگ یا رنگ متفاوت روی آن خامه دوزی انجام می‌شود. در نتیجه نسبت به پارچه وال ساده قیمت بیشتری دارد.
این پارچه زیبا گاهی به‌عنوان تزئین و خرجکار در دوخت سایر لباس‌ها استفاده می‌شود و نتیجه تلفیق آن با پارچه‌های ساده، لنین و شانتون بسیار چشمگیر است.
پارچه های خامه دوزی انواع مختلفی دارند و کاربردشان نیز متفاوت است. از جمله: تولید مانتو، پیراهن، شومیز و لباس مجلسی دوخت انواع لباس تابستانی و ساحلی دوخت رومیزی یا روتختی کوسن‌دوزی تولید جانمازهای خامه دوزی شده تزئین حاشیه پرده‌ها

خرید پارچه خامه دوزی

برای خرید این پارچه به نکات زیر دقت کنید:

انتخاب رنگ پارچه خامه دوزی شده

هر چند رنگ پارچه کاملا سلیقه‌ای است اما بهتر است به مدل لباستان توجه کنید. اگر قصد دارید لباس خانگی بدوزید و می‌خواهید مرتب آن را بشویید، در انتخاب رنگ پارچه دقت کنید. چون با آن‌که رنگ پارچه خامه دوزی شده نمی‌رود، اما در اثر شستشوی مداوم و استفاده از سفیدکننده‌ها و شوینده‌های قوی شاید کمی تغییر کند.

آستر را از یاد نبرید

پارچه‌های خامه دوزی مخصوصا اگر زمینه آن وال باشد، بدن نما هستند. در نتیجه هنگام خرید دقت کنید و آستر را از یاد نبرید. آستر را می‌توانید از جنس نخی ساده تهیه کنید تا خنک باشد.

سخن نهایی

پارچه خامه دوزی شده از بهترین انتخاب‌ها برای فصل گرم و مناطق گرمسیر است. با دقت به مواردی که در این مطلب ذکر کردیم، می‌توانید پارچه خوبی را متناسب با مدل لباس مد نظرتان انتخاب کنید و از خرید خود راضی باشید.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ