امروزه با وجود پارچه‌های متفاوت در بازار شاید خرید پارچه کمی سخت باشد. پارچه ابروبادی نیز یکی از انواع پارچه است که کاربردهای فراوانی دارد. از جمله خصوصیات چنین پارچه‌ای این است که از ترکیب دو یا چند رنگ بافته می‌شود.
این رنگ‌ها ممکن است در یک طیف رنگی یا در تضاد با هم باشند. البته امروزه پارچه ابر و بادی تغییر کرده است و دیگر خبری از آن پارچه‌های رنگارنگ نیست و حالا به پارچه‌هایی که بافتشان سایه روشن دارد، ابروبادی می‌گویند. در ادامه این مطلب بیشتر با ویژگی‌های پارچه ابروبادی آشنا خواهید شد. پس تا انتها همراه ما بمانید.

ویژگی‌های پارچه ابر و بادی

هر پارچه ای ویژگی‌های خاص خود را دارد که آن را مناسب طرح یا فصل ویژه‌ای خواهد کرد. خصوصیات و مزیت‌های پارچه ابر و بادی به شرح زیر است:

سبکی و خنکی

یکی از ویژگی‌های اصلی این پارچه سبک و خنک بودن آن است، در نتیجه برای فصل تابستان مناسب است. از طرفی این پارچه بافت نرمی دارد.

مقرون‌به‌صرفگی پارچه ابروبادی

خرید پارچه ابروبادی بسیار مقرون ‌به‌صرفه است و می‌توانید آن را برای تهیه انواع مانتو، شومیز و لباس‌های خنک تابستانی تهیه کنید.

رنگ‌های شاد و متنوع

این پارچه رنگ‌های بسیار متنوعی دارد و هنگام خرید آن حق انتخاب زیادی دارید. رنگ‌های این پارچه بسیار شاد است و می‌تواند روحیه‌تان را عوض کند. پارچه ملانژ از پارچه هایی است که رنگ های متنوع و زیبایی را داراست . برای خرید پارچه ملانژ کلیک کنید .

لختی جنس پارچه

پارچه ابروبادی جنس لختی دارد. این پارچه با ریزش و ایستایی خوب خود مناسب دوخت طرح‌های منحصر به‌فرد است و به‌همین خاطر طرفداران زیادی دارد. البته این پارچه آبرفت دارد که باید حواستان باشد. دلیل این موضوع جنس نخی این پارچه است.

نخی و ضد حساسیت

پارچه ابروبادی از جنس نخ بوده و ضد حساسیت است، در نتیجه با پوشیدن این پارچه اذیت نخواهید شد و در تن احساس راحتی می‌کنید.

انواع مختلف پارچه ابر و بادی

ابروبادی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

ابروبادی شیمر

ابروبادی شیمر جزو پارچه‌های آهاردار است، به‌همین‌ دلیل برای دوخت مانتوهای رسمی عالی به‌نظر می‌رسد. مانتو‌های رسمی بهتر است با پارچه‌های آهاردار دوخته شوند تا به تن بنشینند. این پارچه خیلی زود خشک می‌‌شود، براق است و طرفداران زیادی دارد. همچنین آبرفت ندارد و آن را می‌توانید با خیال راحت بخرید.

برنوتی

برنوتی پارچه‌ای است که رنگبندی‌های متنوعی دارد. این پارچه نرم و نازک حالت چروک دارد و به اصطلاح پفکی است. پارچه بروتی به دلیل الیاف نخ کمی آبرفت دارد. این پارچه ضد حساسیت است و برای هوای گرم که بدنتان تعریق دارد، بسیار مناسب خواهد بود. اما بروتی ابروبادی را زیاد اتو نکنید، چون جای اتو به دلیل نازک بودن روی آن می‌ماند.

ابروبادی آلما

نوع دیگری از پارچه ابروبادی، آلما نام دارد. این پارچه چروک نمی‌شود و دلیل محبوبیت آن همین ویژگی است. این پارچه لخت است و برای دوخت شومیز و مانتو کاربرد دارد، همچنین مناسب دوخت لباس‌های بهاری و تابستانی است.

ابروبادی اسکودا و کیوی

این دو نوع پارچه بسیار به همدیگر شباهت دارند. کیفیت هر دو بسیار بالا است و رنگ ‌و روی خود را از دست نمی‌دهند. از طرفی هر دو پارچه براق و مناسب فصل تابستان هستند. البته پارچه اسکودا بدن نما نیست و آبرفت نیز ندارد، اما کیوی آبرفت دارد.

طرح ابروبادی

این پارچه از دو یا چند رنگ متضاد یا نزدیک به هم بافته می‌شود. ابروبادی ساده کمی براق و ساتن مانند است. طرح ابروبادی برای دوخت شومیز مانتو و شال بی‌نظیر است.

چروک‌پذیری پارچه ابروبادی

تقریبا همه پارچه‌های نخی زیر فشار، هنگام شستشو یا نگهداری نادرست به‌سرعت چروک می‌شوند و استفاده از آن‌ها نیاز به اتوکشی مداوم دارد. با توجه به این‌که پارچه‌های ابروبادی نیز جنسی از نخ دارند، سرعت چروک شدن آن‌ها بالا است و بعد از هر بار استفاده نادرست باید اتوکشی شوند.
اتوکشی پارچه ابروبادی با توجه به انواع آن متفاوت بوده و برای جلوگیری از آسیب دیدن پارچه بهتر است حتما هنگام اتوکشی از محافظ ویژه این کار استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک تکه پارچه‌ را که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد، روی لباستان پهن کنید.
دقت کنید که معمولا پارچه‌های ابروبادی چروک‌ها و برآمدگی‌های ریزی بر سطح خود دارند که جزو ویژگی آن‌ها است. دمای بالای اتو یا استفاده از نوع پرسی آن برآمدگی‌های سطح پارچه را از بین می‌برد. پس بهتر است برای اتوکشی لباس‌هایی با این پارچه، از اتوهای بخار معمولی استفاده کنید.

پارچه ابر و بادی چه کاربردی دارد؟

پارچه ابروبادی به‌خاطر جنس نخی که دارد، مناسب انواع لباس‌های تابستانی است. در فصل بهار یا تابستان می‌توانید از این پارچه شومیز، مانتو، دامن شلواری و شلوارهای جذابی را تهیه کنید. همچنین از این پارچه می‌توانید شال‌های خنک تابستانی بدوزید.

پارچه ابروبادی بنفش

نمونه‌هایی از مدل دوخت با پارچه ابروبادی

پارچه ابروبادی به ‌علت ویژگی ایستایی و لخت بودن برای دوخت انواع مدل‌های لباس زنانه و بچگانه مناسب است و بیشتر آستین‌های مدل‌دار را با این پارچه می‌توانید اجرا کنید. نمونه‌هایی از این مدل دوخت‌ها عبارت هستند از:

آستین‌های مدل‌دار

علاوه‌ بر دوخت مانتو یا لباس‌هایی با آستین‌های ساده، مدل‌های زیر نیز با پارچه ابروبادی در بین زنان طرفداران زیادی دارند:
• آستین کلوش که در آن قسمت‌های بالایی متناسب با سایز لباس است و به‌تدریج روبه مچ دست گشادتر می‌شود. این گشادی را می‌توانید از روی شانه شروع کنید و کل آستین را آزاد بدوزید یا کلوش را به بعد از آرنج محدود کنید که هر دو نوع برای پارچه‌های ابروبادی بسیار راحت و زیبا هستند.
• آستین گت‌دار نیز یکی دیگر از مدل‌های مناسب پارچه ابروبادی است که از روی شانه تا مچ تقریبا گشاد است و در قسمت انتهایی دوختی چسبیده به مچ دارد. گت‌ها می‌توانند کشی یا از جنس خود لباس و با دوختی پهن‌تر باشند.
• آستین‌های پفکی که معمولا از روی شانه چین‌های ریزی دارند و در قسمت مچ با یک گت بسته شده‌اند، برای دوخت لباس‌هایی از جنس ابروبادی بسیار زیبا هستند.
• آستین رگلان که برش آن از یقه شروع می‌شود مدل بسیار راحتی است که با ویژگی نرم و لخت بودن پارچه‌های ابروبادی سازگار است.

مانتو

انتخاب مدل مانتو برای پارچه ابروبادی کار سختی است. زیرا دوخت بیشتر مدل‌ها با این پارچه ایستایی و ظاهر بسیار مناسبی دارد که چند نمونه از آن‌ها را در زیر معرفی می‌کنیم:
• مانتوهای کوتاه با شلوارهای ست راسته یا مدل دامنی
• مانتوهای کوتاه و جلو بسته
• مانتوی کوتاه و جلو باز یا دکمه‌دار
• مانتوهای بلند و فری سایز
• مانتوهای کمرچین
• کیمونو
• مدل‌های پانچ کوتاه یا بلند
• مانتوهای عروسکی چین چین
• ست تونیک و دامن
• سارافون و رویه آن

نگهداری از پارچه ابروبادی و شستشو

هر پارچه‌ای با توجه به جنس آن نیاز به مراقبت دارد. همیشه موقع خرید پارچه به آبرفت و اتوخوری آن دقت کنید. اگر پارچه آبرفت دارد، باید مقدار بیشتری بخرید یا اگر لباس آماده است، سایز بزرگتری را تهیه کنید. برای شستشوی پارچه ابروبادی از آب سرد استفاده کنید. البته اگر پارچه‌تان آبرفت ندارد، می‌توانید از لباسشویی استفاده کرده و سعی کنید پارچه‌تان را روی دور کند بشویید. در استفاده از شوینده برای پارچه‌های ابروبادی دقت کنید. پارچه‌های ابروبادی را مستقیم اتو نزنید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، استفاده از آستری روی پارچه است. یک پارچه نخی سفید و نازک روی آن بیاندازید و بعد اتو کنید، به این شکل رد اتو روی پارچه نمی‌افتد.

قیمت خرید پارچه ابروبادی

با توجه به نوسان‌هایی که امروزه در بازار پارچه وجود دارد، نمی‌توانیم نرخ مشخصی برای پارچه ابروبادی و انواع آن مشخص کنیم. اما همان‌طور که در قسمت ویژگی‌های آن بیان کردیم، این پارچه از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.
پایین بودن نرخ فروش پارچه ابروبادی به معیارهایی مانند در دسترس بودن مواد اولیه و الیاف یا ساده بودن روند تولید آن به ‌نسبت بعضی از پارچه‌هایی مانند مخمل ابریشمی بستگی دارد.

سخن نهایی

همان‌طور که گفتیم پارچه ابرو بادی با جنس نرم و لطیفی که دارد، بسیار پرطرفدار است. این پارچه قیمت بسیار مناسبی نیز دارد که با توجه به بافت آن متفاوت است. در مطلب بالا انواع این پارچه و ویژگی‌های آن‌ها را گفتیم تا خرید خود را براساس نیازتان انجام دهید.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ