دانستن نحوه شستشوی لباس‌ها برای این‌ که کوچکترین آسیبی به بافت پارچه وارد نشود ، یک اصل مهم در زندگی است. لباس‌ها از انواع مختلفی پارچه با رنگ‌هایی متفاوت تولید می‌شوند و پس از هر بار پوشیدن نیاز به شستشو و اتوکشی دارند. پیش از اینکه کوهی از لباس داخل سبد را با همدیگر داخل لباسشویی بریزید و پس از اضافه کردن مایع یا پودر لباسشویی آن را روشن کنید، به مواردی که در ادامه می‌گوییم توجه کنید . درباره راه جلوگیری از رنگ دادن لباس به بدن بیشتر بدانید .

دلایل اصلی شستن پارچه

• بهتر است پارچه را برای از بین بردن مواد شیمیایی و کثیفی آن بشویید.
• بعضی از پارچه‌ها به‌ویژه جنس تریکو و کشباف، پس از شستشو خود را جمع می‌کنند که به‌اصطلاح به آن آب‌رفتن می‌گویند. اگر شغل شما خیاطی است باید این موضوع را در نظر بگیرید. زیرا لباسی را که به اندازه مشتری دوخته‌اید، پس از شست‌وشو اگر کوچک شود، دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند. همچنین دقت کنید معمولا پارچه‌های پنبه‌ای بیشتر از الیاف مصنوعی یا پلی‌استر آب می‌روند. بنابراین، باید ابتدا پارچه را شست تا اطمینان پیدا کرد که آب نمی‌رود، سپس آن را بدوزید.

شست‌و‌شو درست پارچه استفاده از دست یا ماشین لباس‌شویی است که براساس جنس پارچه، نحوه انجام آن فرق دارد.

نحوه شستشوی پارچه

از انواع پارچه می‌توان به نخی، کتان، ابریشم، الیاف طبیعی اشاره کرد. پارچه‌های مصنوعی پس از شستن کوچک نمی‌شوند اما بهتر است قبل از استفاده آن‌ها را بشویید تا متوجه شوید رنگ پس می‌دهند یا خیر. همچنین اگر باید پارچه قرمز را بشویید، بدون توجه به جنس چنین پارچه‌ای، باید به قرار گرفتن پارچه‌های دیگر کنار آن دقت کنید. چون شواهد نشان می‌دهند که چنین پارچه‌هایی رنگ پس می‌دهند. برای مثال اگر پارچه قرمز را با پارچه سفید بشویید، پارچه سفید به رنگ صورتی تبدیل می‌شود. نحوه شستشوی پارچه را با توجه به جنس‌های مختلف آن در زیر توضیح دادیم.

شش نکته مهم قبل از اقدام به شستشوی لباس ها باید رعایت کنید

قبل از شستشوی لباس­ها باید دقت کنید که اگر لکه یا پارگی­ دارند، حتما برطرف شوند.
برای شستشوی لباس­ها باید آن­ها را از نظر جنس و رنگ دسته­بندی کنید و هر یک را جداگانه بشویید.
سنجاق­ها، سگک­ها و زیپ­های لباس­ها را ببندید. دقت کنید که بستن دکمه‌ها سبب ایجاد فشار روی دکمه و پارگی جا دکمه‌ها می‌شود پس از بستن آن‌ها خودداری کنید.
جیب­هایتان را خالی و آن­ها را پشت­ و رو کنید. بندها و رشته­ها را ببندید تا از گره خوردن آن‌ها جلوگیری شود.
لباس­های ظریف مانند لباس زیر و لباس بافتنی ظریف را در کیف­های مشبک زیپ­دار قرار دهید.
ژاکت و تی‌شرت­های نخی را به داخل برگردانید تا از ایجاد پرز جلوگیری شود. جوراب­ها را در یک بالش یا کیسه مشبک قرار دهید تا از هم جدا نشوند.

کتان

استفاده از آب گرم (در دستگاه لباس‌شویی یا با دست)، در هنگام شست‌وشو با دست آن را چنگ بزنید و در هوای آزاد خشک کنید. همچنین برای شستن آن از وایتکس استفاده نکنید.

ابریشم

با دست و با دقت آن را با آب ولرم و صابون بشویید. همچنین بهتر است شستن آن را به خشکشویی بسپارید. نخی

با دست یا لباس‌شویی با آب ولرم این پارچه را بشویید. اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، دمای آن حداکثر شصت درجه سانتی‌گراد باشد.

پلی استر

این پارچه را با ماشین لباس‌شویی و آب ولرم بشویید.

نایلونی

برای شستن پارچه نایلونی از دست استفاده کنید. لطفا برای شست‌وشوی این نوع پارچه‌ها از آب اکسیژنه یا ماده رنگ‌بر استفاده نکنید.

حریر

برای درخشنده شدن این نوع پارچه بعد از شست‌وشو، حتما سرکه و الکل را با آب مخلوط کنید و سپس پارچه را آب بکشید.

چرمی

برای شستن این نوع پارچه‌ها پودر رختشویی را در آب سرد بریزید، سپس پارچه را در آن قرار دهید و با آرامی بعد از پانزده دقیقه آن را بمالید و آب بکشید. در مرحله بعد پارچه را در آب مخلوط با پودر صابون قرار دهید تا نرم شود. در مرحله آخر آب می‌کشید و آویزان می‌کنید.

پشمی

بهتر است این نوع پارچه‌ها را با آب ولرم یا با دست با مواد شوینده مخصوصی بشویید. برای خشک کردن آن نیز از حوله تمیز استفاده کنید. علاوه بر این، چون این پارچه‌ها حساس هستند می‌توانید آن را به خشکشویی بسپارید.

ریون

پارچه ریون از الیاف مصنوعی درست می‌شود و بهتر است در هنگام شستن آن از آب ولرم استفاده کنید. همچنین در شست‌وشو آن‌ها به جای پودر‌های لباسشویی از پاک کننده‌های مایع استفاده کنید.

ویسکوز

بهتر است آن‌ها به ‌آرامی بشویید و حتما قسمت توضیحات روی پارچه را بخوانید. درجه حرارت آب نیز کم باشد و آن را هنگام شست‌وشو چنگ نزنید.

برای خرید پارچه ویسکوز کلیک کنید .

کشی

این نوع پارچه‌ها را با دست، آب ولرم و مواد شوینده بشویید و اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، آن را روی درجه شست‌وشوی الیاف مصنوعی بگذارید. از طرفی هنگام شست‌وشوی آن از سفید‌کننده استفاده نکنید.

مخمل

بهتر است برای شست‌و‌شو این پارچه از لباس‌شویی استفاده نکنید و آب آن نباید داغ باشد. همچنین آن را چنگ نزنید و در تشت نیز دو تا سه قاشق ماده شوینده بریزید و آن را با آب سرد آبکش کنید. اگر از ماشین لباس‌شویی می‌خواهید استفاده کنید، در آن مایع لباسشویی بریزید و دما را روی مقدار پایین تنظیم کنید.

برای خرید پارچه مخمل کلیک کنید .

پنپه

این نوع پارچه را با آب سرد بشویید. علاوه بر این اگر روی برچسب آن نوشته شده بود «می‌توانید از سفیدکننده کلرین استفاده کنید تا لکه‌ها را از بین ببرید»، بهتر است از این ماده استفاده کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید، این نوع پارچه‌ها را باید در دمای پایین بشویید.

آکریلیک

این نوع پارچه را می‌توانید در ماشین لباس‌شویی و آب گرم بشویید. برای اتو کردن نیز از حرارت ملایم استفاده کنید.

نکاتی در مورد نحوه شستشوی پارچه

• پارچه‌ها را براساس جنس و رنگ طبقه‌بندی کنید.
• آن‌ها را لکه‌گیری کنید.
• اگر پارچه شما سفید است، برای شستن آن از وایتکس استفاده کنید.
• در هنگام شست‌و‌شو پارچه‌های چرمی، هیچ‌وقت آن‌ها را چنگ نزنید و برای خشک شدن، آن را روی رادیاتور شوفاژ نگذارید.
• ماشین لباس‌شویی را خیلی پر نکنید.
• رنگ‌ها و جنس‌های یکسان را با یکدیگر بشویید.
• بهتر است بعد از شستن پارچه و قبل از استفاده، آن را اتو بکشید.
• برای این‌که ببینید چقدر بعد از شستن جمع می‌شود، می‌توانید ابتدا لبه آن را بشویید و متوجه شوید تا چه اندازه در آب نگه دارید.
• از تا کردن پارچه در لباسشویی خودداری کنید.
• در هنگام شستن پارچه، آن را زیاد چنگ نزنید تا چروک نشود.
• در هنگام اتو کردن پارچه، یک پارچه دیگر را روی آن بگذارید تا رنگ آن از بین نرود.
• زمان اتو کردن به دستور روی برچسب پارچه توجه کنید، زیرا به شما می‌گوید در چه دمایی آن را اتو کنید.
• از خشک کردن لباس‌ها در لباس‌شویی بپرهیزید و به‌طور طبیعی آن را خشک کنید.
• نگذارید لباس‌ها بیش از حد در ماشین‌ لباس‌شویی بمانند، زیرا قارچ می‌زنند.

سفید کردن انواع لباس

پارچه‌های کوچک‌تر مانند دستمال سفره، جوراب و پارچه لینن را می‌توانید روی اجاق گاز و در محلول آب داغ به همراه برش­های لیمو سفید کنید.

برای این کار کافی است چند برش لیمو را به یک قابلمه آب در حال جوش اضافه و پارچه‌ها را درون آب خیس کنید. اجازه دهید پارچه‌ها به مدت 1 ساعت درون آب بمانند و سپس آن‌ها را با آب سرد آبکشی کنید.

لباس­های سفید را می‌توانید با نیم فنجان بوراکس یا سرکه سفید که در یک گالن آب مخلوط شده‌اند، در لباسشویی بشویید.

برای تقویت بیشتر روشنی لباس­ها ، لباس­های شسته شده را در آفتاب آویزان کنید . زیرا آفتاب سفیدکننده‌ای طبیعی است.

سخن نهایی

همان‌طور که باید از هر وسیله‌ای مراقبت کنیم تا عمر طولانی داشته باشد، از پارچه هم باید به نحوی استفاده کنیم تا تاروپود آن سریع از بین نرود. نحوه شستشوی پارچه نیز اهمیت زیادی در ماندگاری طولانی مدت آن دارد. با رعایت اصولی که در بالا گفتیم کیفیت پارچه‌های خود را تا مدت‌ها حفظ خواهید کرد.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ