هر پارچه‌ای با توجه به بافت و جنسش کارایی‌های خاص خود را دارد، پارچه ژاکارد نیز به ‌دلیل خشک بودن و داشتن آهار برای موارد متفاوتی استفاده می‌شود.
ژاکارد با ماشین‌های مخصوصی بافته می‌شود. در واقع طرح آن جزوی از بافت پارچه است و در تاروپود آن قرار دارد. این پارچه در طرح و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و به‌دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود، طرفداران زیادی دارد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا شما را با انواع پارچه ژاکارد و کاربرد آن آشنا کنیم.

ویژگی‌های پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد پارچه‌ای مقاوم، خشک و آهاردار است که بافتی متفاوت با سایر پارچه‌ها دارد. روی این پارچه طرحی را چاپ نمی‌کنند، بلکه تاروپود آن با ماشین به‌شکل طرح‌های ویژه‌ای بافته می‌شود. شخصی به نام «جوزف ژاکارد» این ماشین را طراحی کرد و به‌همین خاطر پارچه‌ای که با آن دستگاه بافته ‌شد، ژاکارد نام گرفت. طرح‌های ژاکارد معمولا برجسته و چشمگیر هستند و نقوش متنوعی دارند.
این پارچه که از الیاف مختلفی مانند پنبه، ابریشم، کتان، پلی‌استر و پشم تولید می‌شود، در برابر چروک شدن بسیار مقاوم است، آب را خیلی به خود جذب نمی‌کند و به‌راحتی شسته و تمیز می‌شود. همچنین رنگ ثابت و خاصیت ارتجاعی داشتن پارچه ژاکارد توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.
گاهی در بافت دو روی این پارچه از نخ‌هایی با رنگ متفاوت استفاده می‌کنند تا پارچه نهایی دورو باشد. الیاف و نخی که در بافت ژاکارد به‌کار می‌رود دلیل اصلی قیمت بالای آن هستند اما با توجه به زیبایی و مقاومت این پارچه طرفداران خاص خود را دارد.

درباره پارچه کیلویی بیشتر بدانید .

انواع پارچه ‌ژاکارد

همان‌طور که گفتیم بسته به نوع نخ به‌کار رفته در این پارچه، انواع مختلفی برای آن می‌توان در نظر گرفت که کاربردهای مختلفی نیز دارند. پارچه ژاکارد را در طرح‌های شطرنجی، گل‌دار و نقوش باستانی می‌توانید پیدا کنید و انواع آن عبارت هستند از:

ژاکارد پشمی

پارچه ژاکارد پشمی کمی ضخیم است، در نتیجه از آن برای دوخت لباس‌های گرم استفاده می‌کنند. ژاکارد پشمی ظاهری نرم و مات دارد و برای سارافن، کت‌ و دامن و پالتو مناسب است.

ژاکارد ابریشمی

پارچه ژاکارد ابریشمی که از الیاف ابریشم خالص یا در ترکیب با الیاف دیگر تهیه می‌شود، پارچه‌ای نازک و لطیف‌تر نسبت به ژاکارد پشمی است. ارگانزا، ساتن و کرپ ابریشم از انواع ژاکارد ابریشمی محسوب می‌شوند.

ژاکارد کتان

پارچه ژاکارد کتان که در دو نمونه ضخیم و نیمه ضخیم تولید می‌شود، برای پیراهن، شومیز، دامن و سارافن مناسب است.

ژاکارد پنبه‌ای

ژاکارد پنبه برای افرادی که حساسیت‌های پوستی دارند، کاربردی است. چون از پنبه بافته می‌شود که حساسیت‌زا نیست و قابلیت تنفس بالایی دارد. این پارچه به دلیل چروک‌ناپذیری و سبک بودن برای دوخت انواع کت و دامن به‌کار می‌رود. ژاکارد پنبه‌ای در طرح و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و دست فعالان عرصه مد و فشن برای استفاده از آن باز است.

ژاکارد برجسته

این پارچه که طرح برجسته زیبایی دارد، برای دوخت انواع لباس‌های مجلسی مانند کت و دامن به‌کار می‌رود. طرح برجسته روی این پارچه با دست قابل لمس است و به‌همین خاطر ظاهر زیبایی را به لباس می‌دهد. از این نمونه ژاکارد گاهی برای تزئین لباس و در قسمت بالاتنه استفاده می‌شود و در ترکیب با پارچه‌های ساده، بسیار چشمگیر خواهد بود.

کاربرد پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد با نخ‌های مختلفی بافته می‌شود و بسته به جنس نخ‌ها ژاکاردی ضخیم یا ظریف‌تر تولید می‌شود که کاربرد متفاوتی نیز خواهد داشت. از جمله:
تهیه و دوخت انواع لباس مانند مانتو، کت‌و‌شلوار، لباس مجلسی در دکوراسیون و تولید مبلمان، پرده و رومیزی تولید تشک‌های طبی و تخت روتختی

برای دیدن محصولات دوک برای تولید انواع لباس کلیک کنید .

شستشو و نگهداری از پارچه ژاکارد

هر پارچه‌ای نحوه شستشو و نگهداری خاصی دارد، ژاکارد از جمله پارچه‌هایی است که می‌توانید آن را با دست یا ماشین لباسشویی بشویید. البته دمای آب را زیاد بالا نبرید و از شوینده‌های مناسب استفاده کنید تا طرح و رنگ آن آسیبی نبیند.
برای مثال استفاده از سفیدکننده‌ها را برای ژاکارد توصیه نمی‌کنیم، چون لکه‌های ایجاد شده روی این پارچه خیلی راحت پاک می‌شوند. تنها کافی است پارچه‌ای مرطوب را روی قسمت لکه شده بکشید تا ببینید به چه آسانی پاک می‌شود.
برای خشک کردن پارچه را مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید و روی سطحی صاف خشک کنید. از آن‌جایی که طرح و نقش ژاکارد بافت‌دار و برجسته است، هنگام اتوکشی آن را از پشت و با دمایی متوسط اتو بزنید.

پارچه لنین

سخن نهایی

پارچه ژاکارد با ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارد در صنعت مد، پوشاک و دکوراسیون به‌وفور استفاده می‌شود. همچنین انواع مختلف این پارچه نیازتان را برای مدل‌های متنوع رفع خواهد کرد. به کمک نکات بالا می‌توانید اطلاعات بیشتری از پارچه ژاکارد پیدا کنید و آن را متناسب با نیازهای خود بخرید.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ