برای داشتن یک لباس خوش‌دوخت و تمیز نه تنها لازم است الگوی خوبی داشته باشید، بلکه باید نحوه برش پارچه را نیز یاد بگیرید.

برش زدن پارچه کار سختی نیست اما اگر خیاطی بلد نیستید و تا حالا الگو روی پارچه نیانداخته‌اید، می‌تواند برایتان چالش‌برانگیز باشد.

در ادامه فوت‌و‌فن برش پارچه را آموزش می‌دهیم تا اگر حتی مبتدی هستید بتوانید این کار را انجام دهید. پس تا انتها همراه ما بمانید.

نکات مهم قبل از برش پارچه

برخلاف تصورتان الگو چیدن کاری نیست که بتوانید آن را بدون فکر و تصمیم‌گیری انجام دهید. ابتدا لازم است با نهایت دقت تصمیم بگیرید الگو را چطور روی پارچه بیاندازید. سپس باید به نکات زیر دقت کنید:

متراژ پارچه و اندازه‌گیری

مقدار پارچه مورد نیاز بر اساس سایز و مدلی که قصد دارید بدوزید، تعیین می‌شود. بعد از آن باید به عرض پارچه دقت کنید. بعضی پارچه‌ها عرض کم و تعدادی دیگر عرض بیشتری دارند.
متراژ پارچه برای پارچه‌های گلدار یا مخمل و براق فرق دارد. در پارچه‌های گلدار گاهی اگر الگو را برای صرفه‌جویی سروته بیاندازید، گلها وارونه درمی‌آیند. در پارچه‌های مخمل و ساتن ممکن است لباس بعد از دوخت سایه روشن شود.
برای چنین پارچه‌هایی لازم است الگوها همه در یک جهت قرار بگیرند. قد لباس نیز در متراژ پارچه مورد نیاز تاثیر دارد.
گاهی ممکن است متراژ پارچه کم باشد. در این مواقع اگر با دقت کار نکنید، پارچه کم می‌آید. به‌همین خاطر نحوه چیدمان الگو روی پارچه بسیار مهم است.
باید بدانید که بعضی پارچه‌ها در اثر شستن آب می‌روند. قبل از خرید از این قضیه مطمئن شوید تا پارچه‌تان کم نیاید. پیش از برش پارچه نیز حتما پارچه را آب بزنید، وگرنه بعد از دوخت تنگ یا کوتاه می‌شود.

پهن کردن و تا زدن پارچه

تا زدن پارچه در برش بسیار تاثیرگذار است. اگر پارچه را درست تا نکنید، ممکن است بعد از دوخت لباستان دچار نقایصی شود.

پس ابتدا با دقت پارچه را پهن کنید، اگر آن را دو لا پهن می‌کنید، مراقب باشید لایه زیری چین نخورد، وگرنه لباس خراب می‌شود.

پارچه را از پشت و در جهت طول تا بزنید. به اصطلاح لباس را باید به راه پارچه برش زد. منظور از راه پارچه همان طول پارچه است که در امتداد آن حاشیه پارچه یا ترکی قرار دارد. از یک قیچی تیز برای برش پارچه استفاده کنید، قیچی کند لبه‌ها را خراب می‌کند.

شیوه قرارگیری الگو روی پارچه

شیوه چیدمان الگو برای برش پارچه بسیار مهم است. این کار را با توجه به توضیحات زیر انجام دهید:
• پس از پهن کردن پارچه الگوها را روی آن بچینید.
• جای دوخت را فراموش نکنید.
• در قسمت پهلوهای لباس به اندازه 2 تا 3 سانتی‌متر جای دوخت کافی است. برای سرشانه، یقه و سایر قسمت‌ها 1 سانتی‌متر جای دوخت را در نظر بگیرید.
• تمام قسمت‌های الگو را روی پارچه بچینید و حتما سوزن ‌ته‌گرد بزنید تا لیز نخورد.
• الگوها را دقیق در راستای پارچه قرار دهید، به‌طوری که موازی با ترکی باشند.
• از صابون‌های مخصوص خیاطی برای علامت‌گذاشتن استفاده کنید. خودکار یا مداد ابزار مناسبی برای این کار نیست.
• سعی کنید برش را روی سطح سفت و صافی مثل میز برش انجام دهید.

برش انواع پارچه

جنس پارچه‌ها متفاوت است و همین تفاوت‌ها نحوه برش را تغییر می‌دهد. برای مثال پارچه‌های حریر، مخمل و پلیسه، هر کدام شیوه برش مخصوص به خود را دارند. در این قسمت برش انواع پارچه را آموزش خواهیم داد.

برش پارچه‌های کشی

برای برش پارچه‌های کشی اصلا نباید پارچه را موقع پهن کردن بکشید. کش آمدن پارچه لباس را خراب می‌کند. پارچه را به ‌آرامی پهن کنید و سپس با یک قیچی تیز آن را ببرید.

نحوه برش پارچه‌های خز

برش پارچه‌های خز به این خاطر دشوار است که باید مراقب خزها باشید که آن‌ها را نبرید. به ‌این ترتیب خزهای بلندتری خواهید داشت. پارچه خز را به پشت پهن کنید، طوری که راه خزها به سمت پایین باشد. الگو را روی راه پارچه بیاندازید. برای بریدن خز از قیچی استفاده نکنید، بلکه با کاتر تیزی برش بزنید.

طرز برش پارچه چهارخانه

پارچه چهارخانه به دلیل طرحی که دارد برش حساسی خواهد داشت. چهارخانه‌ها باید روی هم بیافتند تا لباس زیباتری داشته باشید. موقع پهن کردن و دوخت مراقب این قضیه باشید تا لباس نامتقارن و زشت نشود.

برش پارچه مخمل

مخمل جزو آن دسته پارچه‌هایی است که راه خواب دارد، در نتیجه برش پارچه مخمل آن کمی متفاوت است. الگو و خواب پارچه مخمل باید در یک راستا قرار بگیرند.

برش زدن پارچه‌های حریر

حریر پارچه ظریف و لیزی است که برش دادن آن کمی سخت به‌نظر می‌آید. موقع بریدن آن بهتر است یک پتو روی میز بیاندازید تا لیز نخورد.
از سوزن‌ ته‌گرد برای محکم کردن دو لای پارچه استفاده کنید. همچنین می‌توانید کمی پارچه را نمدار کنید تا لیز نخورد. انداختن کاغذ زیر پارچه حریر و برش به همراه کاغذ نیز موثر است.

برش زدن پارچه حاشیه‌دار

برای دوخت این پارچه‌ها حاشیه پایین لباس قرار می‌گیرد. پس الگو را جوری روی پارچه بیاندازید که حاشیه‌ها روی هم قرار بگیرند. الگو را طوری قرار دهید که حاشیه پایین لباس بیافتد و سپس با دقت برش دهید.

نحوه برش زدن پارچه‌های پلیسه

هنگام برش پارچه پلیسه دقت کنید پلیسه‌ها از هم باز نشوند. اگر چنین کاری انجام دهید لباستان تنگ و خراب می‌شود، چون موقع دوخت پلیسه‌ها بسته خواهند شد.

سخن نهایی

در این مطلب سعی کردیم نحوه چیدمان الگو را روی پارچه برای افراد مبتدی توضیح دهیم. همچنین برش انواع پارچه‌ها را شرح دادیم. در واقع یک سری نکات مربوط به چیدمان الگو و برش برای همه پارچه‌ها یکسان است اما هر پارچه با توجه به جنس آن نحوه برش متفاوتی دارد. با اطلاع از این نکات می‌توانید تجربه خوبی از خیاطی داشته باشید.

سبد خرید
سایدبار
خانه
حساب کاربری من
وبلاگ